Voor veel ondernemers zijn het ingewikkelde tijden. Vaker dan gewenst wordt er vanuit huis gewerkt en het jobhoppen – het frequent van baan veranderen – neemt toe. De huidige betrekking wordt ‘saai’ genoemd, of ‘niet uitdagend genoeg’.
Nu ligt het geheel aan de branche waarin je actief bent, of je daar als werkgever überhaupt iets aan kunt veranderen. Maar de werkplek zelf kun je wel gezelliger, levendiger en sfeervoller maken. Er zijn namelijk gelukkig ook veel werknemers die gehecht zijn aan een baan vanwege de ambiance. En niet zozeer vanwege het werk dat ze doen. Op diverse manieren kun je het je personeel meer naar de zin maken.
Attenties op z’n tijd: van kerstpakket tot zomerpresentje
Het hele jaar door ben je een attente werkgever, die op gezette tijden zijn waardering voor zijn personeel toont. Vanzelfsprekend hou je vast aan het kerstpakket, een mooie traditie in de decembermaand. Kerstpakketten kun je tegenwoordig personaliseren, daarmee geef je deze nét even wat meer herkenning en spontaniteit. Maar waarom zou je niet ook voor aardigheidjes zorgen wanneer de zomervakantie aanbreekt? Wie naar de zon trekt overhandig je een beachtennis-strandspel, wandelvakantiegangers geef je een rugzak, citytrippers een trolley. Je kunt al deze cadeauartikelen overigens met een tekst alsmede je logo bedrukken.
Ontspanning op de werkvloer met recreatie en gezamenlijke lunches
Zo bestaan er veel meer cadeaupakketten waarmee je voor wat broodnodige luchtigheid zorgt. Is een werknemer tijdelijk uit de roulatie, dan is een Rituals pakket een aardige optie. Maar over thuis zitten gesproken: als thuiswerken eerder een gemakzuchtige gewoonte wordt in plaats van noodzaak, maak je de werkvloer aanlokkelijker met recreatie die werknemers thuis niet vinden. Bekende voorbeelden zijn een pingpong- of voetbaltafel, althans als daarvoor ruimte beschikbaar is. Door zo nu en dan een gezamenlijke lunch te organiseren creëer je eveneens interactie en ontspanning.
Bedrijfsuitjes, trainingen en transparante bedrijfsvoering
Met alleen kerstpakketten en wat recreatiemogelijkheden ben je er nog niet. Bedrijfsuitjes willen er weleens bij inschieten, maar het is heel belangrijk om meermaals per jaar te trakteren. Al is het maar op een rondleiding bij een gerelateerd bedrijf, of een spontaan etentje. Het gaat dus niet om het groots uitpakken, maar om de afwisseling. Die bied je ook met trainingen en cursussen, zelfs als die niet direct aan jouw branche refereren.
Het idee de algemene ontwikkeling te verbeteren, inspireert om nieuwe mogelijkheden te zien in de huidige baan. Ook een transparante bedrijfsvoering doet wonderen: blijf informeren over doelen, prestaties en toekomstplannen en welke rol je teamleden daarin spelen. Dan voelt niemand zich een anonieme schakel. Juist dat laatste maakt veel banen onaantrekkelijk.
Weg met de klokmentaliteit
Nog steeds wordt mensen die twee minuten over negen op kantoor verschijnen, door de leidinggevenden een sarcastisch ‘goedemiddag’ toegeworpen. Het hanteren van strakke werktijden, is zeer achterhaald. Het gaat om de prestaties, niet om de aanwezigheid van 9 tot 5. Is jouw rooster nog te veel van de oude stempel, kondig dan aan dat je hier vanaf gaat stappen. En voeg de daad bij het woord: wie last heeft van files, kan eerder of juist later beginnen en stoppen. Nog steeds hou je hierbij rekening met het recht op onbereikbaarheid: geen appjes en mailtjes buiten werktijd.