Binnenland – De eerste nachtvorst is geweest! Tijd voor ProRail om nog deze maand de laatste puntjes op de i te zetten in onze wintervoorbereiding. Bijvoorbeeld door het testen van de wisselverwarming.
Blokkeren of bevriezen
Wissels kunnen bevriezen of blokkeren door ijs en sneeuw. Dat leidt tot problemen zoals gestremd treinverkeer. Met het verwarmen van de wissels kunnen we de kans op problemen voorkomen. Zodra het koud wordt, verwarmen we daarom 5.500 van de ruim zevenduizend wissels met wisselverwarming. Als er echt een dik pak sneeuw ligt dan graven we veel wissels uit. Sneeuw en ijs blijven dan niet op de wissel liggen, maar vallen erdoorheen.
Warmtebeeldcamera’s
We testen de spoorwissels nu al. Mocht de verwarming van de wissels problemen geven dan kunnen we dat tijdig repareren. Het testen van de wisselverwarming gebeurt op verschillende manieren: door warmtebeeldcamera’s, proefbranden en op afstand en met behulp van sensoren. Bij het testen via warmtebeeldcamera’s controleren onze inspecteurs tijdens hun ronde langs het spoor de werking van de wissels.
Proefbranden
Ongeveer tweederde van de wissels verwarmen we op groen gas. Het overige deel van de wissels wordt elektrisch verwarmd. We zorgen dat de verwarmingen werken door ze goed te onderhouden, op tijd te inspecteren en te laten ‘proefbranden’.
Sms’je van het wissel
Op wissels bij belangrijke spoorknooppunten hebben we in totaal vijftienhonderd draadloze sensoren geplakt. De sensoren kunnen op afstand aangeven of de wisselverwarming goed werkt. Te koud op het spoor? Dan stuurt de sensor een sms’je aan onze onderhoudsdienst. Die kunnen dan in actie komen voordat er een storing plaatsvindt. De sensoren zijn zo een hulpmiddel om mogelijke vertraging van het treinverkeer in de winter te voorkomen.