De A12-viaducten in knooppunt Velperbroek ten oosten van Arnhem kunnen zware vrachtvoertuigen niet meer voldoende veilig dragen. Uit onderzoek blijkt dat de stalen wapening in het beton, zoals in het verleden is ontworpen, sneller veroudert dan gepland. Om de veiligheid op het viaduct te waarborgen, neemt Rijkswaterstaat maatregelen.
Vanaf donderdagochtend 19 december mag verkeer zwaarder dan 45 ton, zoals bijvoorbeeld vrachtwagens met zware ladingen, niet meer over deze A12-viaducten rijden. Daarnaast gaat Rijkswaterstaat binnen enkele maanden een ondersteuningsconstructie onder de viaducten plaatsen als extra veiligheidsmaatregel.
Maatregelen gewichtsbeperking vrachtvervoer
De gewichtsbeperking wordt met borden naast de A12 aangegeven. Bij het knooppunt Velperbroek rijdt het zware verkeer van de A12 af en kan via de rotonde in het knooppunt, het zogenaamde Velperbroek-circuit, weer de A12 oprijden. Als extra veiligheidsmaatregel gaat Rijkswaterstaat binnen enkele maanden een ondersteuningsconstructie plaatsen onder de viaducten. Dit kan niet direct omdat de constructie nog moet worden ontworpen.
Knooppunt Velperbroek
Dagelijks rijden gemiddeld 65.000 voertuigen over de A12-viaducten in knooppunt Velperbroek ten oosten van Arnhem. De gewichtsbeperking treft circa 1.000 voertuigen zwaarder dan 45 ton gemiddeld per werkdag. Knooppunt Velperbroek is een belangrijke schakel in het wegennetwerk in Gelderland.