DUITSLAND – Duitse luchtvaartmaatschappijen laten veiligheidsregels als gevolg van de Germanwings crash in 2015 vallen. Na de crash van vlucht 4U9525 waren maatschappijen verplicht om ten alle tijden met twee bemanningsleden in de cockpit te zijn, maar deze regel wordt nu afgeschaft omdat de maatschappijen vinden dat deze regel geen voordelen heeft op het vlak van veiligheid.
Eurowings, de luchtvaartmaatschappij welke nu is samengevoegd met Germanwings, is één van de maatschappijen welke deze regel laten vallen.
De Duitse Luchtvaart Vereniging (BDL) kondigde deze wijziging, die op 1 juni van start gaat, aan op hun website. In dit bericht staat dat luchtvaartmaatschappijen welke zijn aangesloten bij de vereniging hun originele veiligheidsprocedures in de cockpit zullen aanpassen.
Het Europese Luchtvaartagentschap, welke achter de invoering van de regel zat, versoepelde de regelgeving afgelopen jaar al door luchtvaartmaatschappijen hun eigen veiligheidsregels te laten bepalen.
BDL zegt dat de aangesloten maatschappijen de veiligheidsregels individueel hebben herbekeken en dat ze tot de conclusie gekomen zijn dat deze geen voordelen hebben of zelfs gevaarlijker kunnen zijn.
Lufthansa, de grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland, is één van de groepen die de regel laat vallen. Dit betekent dat hun partners Austrian Airlines, Eurowings (sinds 2015 samengevoegd met Germanwings) en Swiss Airlines hier ook in mee zullen gaan.