Europese Commissie draagt fors bij aan onderzoek verbetering spoor

 

Zeeland Seaports, Havenbedrijf Gent, gemeente Terneuzen en provincie Zeeland dienden begin dit jaar namens een breed consortium van bedrijven en overheden een onderzoeksvoorstel in ter verbetering van de spoorinfrastructuur in en tussen de havengebieden van Terneuzen en Gent. Onlangs is door de Europese Commissie een positief subsidiebesluit genomen over deze CEF-aanvraag en zij draagt dan ook zo’n 650.000 euro (50%) bij aan de studie.

Huidig spoor kan beter

In het kader van de gezamenlijke spoorstrategie van Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports zijn de spoor-bottlenecks in kaart gebracht, zoals de Sluiskilbrug (NL), de Wiedauwkaaibrug (B), de bundels Sas van Gent (NL) en Zandeken (B) en rangeerstation Gent-Zeehaven, alsook de ‘missing link’ aan de oostzijde van het kanaal. Deze laatste wordt als grootste bottleneck gezien, en bij Gent-Zeehaven is behoefte aan langere sporen. Bedrijven in de grensoverschrijdende regio Gent – Terneuzen ondervinden concurrentienadelen door langere reistijd en extra kosten die gemaakt moeten worden.

Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent dienden daarom samen met gemeente Terneuzen en provincie Zeeland een onderzoeksvoorstel ter verbetering van de spoorinfrastructuur in bij de Europese Commissie. Ook provincie Oost-Vlaanderen en Stad Gent sloten zich aan als financiers. De uitkomst van deze driejarige studie zal gaan gelden als belangrijk instrument bij verdere investeringsbesluiten door overheden voor de noodzakelijke werken ter verbetering voor het spoor. Door middel van de studie worden dan ook alle facetten onderzocht die nodig zijn ter voorbereiding hiervan.

Onder meer wordt gekeken naar de risicogevoeligheid van het spoor in de regio (o.a. de overgangen Sluiskilbrug en Wiedauwkaaibrug) en de spoorcapaciteit die in de toekomst nodig zal zijn in dit zich snel ontwikkelende gebied. Ook worden de mogelijkheden voor personenvervoer op het spoor bekeken en worden verschillende financieringsmogelijkheden verkend.

Forse bijdrage voor studie met een breed draagvlak

Het driejarige onderzoek kost in totaal ongeveer 1,3 miljoen euro. De Europese Commissie betaalt de helft: zo’n 650.000 euro. Zeeland Seaports, provincie Zeeland, gemeente Terneuzen, Havenbedrijf Gent, Stad Gent en provincie Oost-Vlaanderen nemen de andere helft op zich.

De studie heeft een erg breed draagvlak: ProRail, Infrabel, Outokumpu, YARA, Vlaeynatie, Verbrugge, OVET, BZW, Portiz, EVO Fenedex, KNV, VEGHO-VOKA, het Vlaamse Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, Euregio Scheldemond en de gemeente Zelzate hebben actief richting de Europese Commissie het belang van deze studie onderstreept. Ook de Belgische Federale overheid en het Nederlandse ministerie voor Infrastructuur en Milieu hebben de Europese Commissie laten weten positief te staan tegenover de studie.

Het gezamenlijk indienen en het behalen van een aanzienlijke subsidie wijst erop dat een fusie tussen twee havengebieden en –besturen heel wat potentieel heeft op Europees niveau.

Verbeteren duurzaamheid, investeringsklimaat en concurrentiepositie

Het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports hebben allebei stevige ambities op het gebied van duurzaamheid. Een betere spoorinfrastructuur speelt een belangrijke rol bij een duurzame modal split omdat er een verschuiving van wegtransport naar het spoor plaats kan vinden. Daarnaast vergroot de aanwezigheid van voldoende en betrouwbaar spoor de concurrentiepositie van de bedrijven in de haven en worden de havens nog aantrekkelijker als vestigingslocatie voor bedrijven.

 

Nieuws uit deze regio

Herinspecties ILT bij GGD en commerciële teststraten

Uit inspecties in december 2020 bleek dat afval van corona testlocaties lang niet altijd goed werd verpakt en afgevoerd. Bij 77 herinspecties door het...

Effecten geothermie niet duidelijk voor Statenfracties CU & SGP en CDA

In verschillende gemeenten in Zuid-Holland wordt, als goed alternatief voor fossiele brandstoffen, gebruik gemaakt van geothermie voor het verwarmen van kassen, bedrijven en woningen....

Nederlandse innovatieve luchtvaart industrie en Airbus hebben overeenkomst

Nederlandse ondernemingen van mkb tot grootbedrijf hebben mondiaal een sterke positie als innovatieve producent of toeleverancier voor de luchtvaart- en defensie-industrie. Vandaag is deze...

Ds. Kort blijkt racist en aanhang doet openlijk bedreiging op BNN Boos

Krimpen aan den IJssel - Nu beginnen we te begrijpen waarom er zo heftig wordt gereageerd op verhalen in de pers over de Mieraskerk...

De voordelen van een seniorenbed ten opzichte van een standaard bed

Met een seniorenbed groeit het stukje comfort in de slaapkamer aanzienlijk. Een seniorenbed is namelijk voorzien van verschillende handigheden in het ontwerp die maken...

Op welke partij moet ik stemmen straks op 17 maart?

Ze staan weer voor de deur de verkiezingen, op het nieuws gaat het over niks anders en alle kranten en nieuwspagina’s puilen uit van...

Code Oranje verwijt kabinet machtsmisbruik en vrijheidsberoving

Den Haag - Code Oranje verwijt het kabinet machtsmisbruik en vrijheidsberoving inzake de lockdown en de daarmee gepaard gaande avondklok. De vernieuwingsbeweging van Richard...

Achterblijven economische groei in Zuid-Holland zorg voor CU/SGP en CDA

Den Haag - De economische groei van Zuid-Holland blijft achter in vergelijking met Noord-Holland en Utrecht. Dat blijkt uit een artikel van Elsevier Weekblad...