Europese Commissie draagt fors bij aan onderzoek verbetering spoor

 

Zeeland Seaports, Havenbedrijf Gent, gemeente Terneuzen en provincie Zeeland dienden begin dit jaar namens een breed consortium van bedrijven en overheden een onderzoeksvoorstel in ter verbetering van de spoorinfrastructuur in en tussen de havengebieden van Terneuzen en Gent. Onlangs is door de Europese Commissie een positief subsidiebesluit genomen over deze CEF-aanvraag en zij draagt dan ook zo’n 650.000 euro (50%) bij aan de studie.

Huidig spoor kan beter

In het kader van de gezamenlijke spoorstrategie van Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports zijn de spoor-bottlenecks in kaart gebracht, zoals de Sluiskilbrug (NL), de Wiedauwkaaibrug (B), de bundels Sas van Gent (NL) en Zandeken (B) en rangeerstation Gent-Zeehaven, alsook de ‘missing link’ aan de oostzijde van het kanaal. Deze laatste wordt als grootste bottleneck gezien, en bij Gent-Zeehaven is behoefte aan langere sporen. Bedrijven in de grensoverschrijdende regio Gent – Terneuzen ondervinden concurrentienadelen door langere reistijd en extra kosten die gemaakt moeten worden.

Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent dienden daarom samen met gemeente Terneuzen en provincie Zeeland een onderzoeksvoorstel ter verbetering van de spoorinfrastructuur in bij de Europese Commissie. Ook provincie Oost-Vlaanderen en Stad Gent sloten zich aan als financiers. De uitkomst van deze driejarige studie zal gaan gelden als belangrijk instrument bij verdere investeringsbesluiten door overheden voor de noodzakelijke werken ter verbetering voor het spoor. Door middel van de studie worden dan ook alle facetten onderzocht die nodig zijn ter voorbereiding hiervan.

Onder meer wordt gekeken naar de risicogevoeligheid van het spoor in de regio (o.a. de overgangen Sluiskilbrug en Wiedauwkaaibrug) en de spoorcapaciteit die in de toekomst nodig zal zijn in dit zich snel ontwikkelende gebied. Ook worden de mogelijkheden voor personenvervoer op het spoor bekeken en worden verschillende financieringsmogelijkheden verkend.

Forse bijdrage voor studie met een breed draagvlak

Het driejarige onderzoek kost in totaal ongeveer 1,3 miljoen euro. De Europese Commissie betaalt de helft: zo’n 650.000 euro. Zeeland Seaports, provincie Zeeland, gemeente Terneuzen, Havenbedrijf Gent, Stad Gent en provincie Oost-Vlaanderen nemen de andere helft op zich.

De studie heeft een erg breed draagvlak: ProRail, Infrabel, Outokumpu, YARA, Vlaeynatie, Verbrugge, OVET, BZW, Portiz, EVO Fenedex, KNV, VEGHO-VOKA, het Vlaamse Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, Euregio Scheldemond en de gemeente Zelzate hebben actief richting de Europese Commissie het belang van deze studie onderstreept. Ook de Belgische Federale overheid en het Nederlandse ministerie voor Infrastructuur en Milieu hebben de Europese Commissie laten weten positief te staan tegenover de studie.

Het gezamenlijk indienen en het behalen van een aanzienlijke subsidie wijst erop dat een fusie tussen twee havengebieden en –besturen heel wat potentieel heeft op Europees niveau.

Verbeteren duurzaamheid, investeringsklimaat en concurrentiepositie

Het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports hebben allebei stevige ambities op het gebied van duurzaamheid. Een betere spoorinfrastructuur speelt een belangrijke rol bij een duurzame modal split omdat er een verschuiving van wegtransport naar het spoor plaats kan vinden. Daarnaast vergroot de aanwezigheid van voldoende en betrouwbaar spoor de concurrentiepositie van de bedrijven in de haven en worden de havens nog aantrekkelijker als vestigingslocatie voor bedrijven.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Zorgt technologie voor een stijging of daling in de sociale interactie?

Dat technologie niet meer weg te denken valt uit het dagelijkse leven, staat als een paal boven water. Echter, stelt zich de vraag of...

Reizen: op de fiets heel Europa door!

De huidige pandemie heeft het ongestoord reizen wel degelijk wereldwijd aan banden gelegd. En ook al zijn we goed op weg om het coronavirus...

Win het boek Back to Nature, over dé hobby van 2021: avontuurlijk wandelen

In Back to Nature nemen Eva Spigt en Nicola Dow je mee op avontuur in de Nederlandse natuur. Waarom? Omdat wandelen in Nederland niet alleen verschrikkelijk...

ILT haalt 56% vuurwerkfonteinen F1-categorie als onveilig van de markt

Onlangs heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) het onderzoek naar fop- en schertsvuurwerk (F1-categorie) afgerond, waarbij in totaal 114 verschillende soorten vuurwerk zijn...

Geweldgebruik opsporingsambtenaren beoordeeld volgens nieuw wettelijk kader

In het Wetboek van Strafrecht komt een apart delict te staan voor opsporingsambtenaren die schuldig zijn aan het schenden van de geweldsinstructie, met lichamelijk...

Strafuitsluiting voor verblijf hulpverleners en journalisten in terroristisch gebied

Hulpverleners en journalisten kunnen meer zekerheid krijgen straks voor werk in terroristische gebieden. De Nederlandse en Europese samenleving moet beschermd worden tegen het gevaar...

Koning opent tentoonstelling Slavernij in het Rijksmuseum voor scholieren

Amsterdam - Koning Willem-Alexander opent dinsdagmiddag 18 mei de tentoonstelling Slavernij in het Rijksmuseum in Amsterdam. Wegens de geldende maatregelen ter bestrijding van COVID-19...

UWV zet speciaal team in voor hulp aan gedupeerden herbeoordelingsacties

UWV zet een speciaal team in om hulp te bieden aan een specifieke groep mensen die in de problemen is geraakt door onzorgvuldig handelen...