7 C
De Bilt

Gratis cafébiertjes met Heinekens bierapp welkom?

Binnenland – De bierapp van Heineken geeft veel verdeeldheid onder horecaondernemers. Met deze app kunnen klanten via een code op hun telefoon bij diverse horecaondernemingen in Nederland een gratis biertje krijgen . Ondanks dat de app extra omzet oplevert, is er ook veel ergernis over, zo blijkt uit een onderzoek van De Telegraaf en horecablad Misset Horeca onder uitbaters. Op sociale media klagen consumenten dat cafés weigeren bestellingen af te nemen.

Vorig jaar september introduceerde Heineken de actie Biertegoed om consumenten van de supermarkt naar de kroeg te trekken. Bij kratten en blikjestrays uit de supermarkt konden klanten een code krijgen die ze via de app kunnen inwisselen tegen gratis cafébiertjes. Elke krat leverde een gratis biertje op in een café dat een contract heeft afgesloten met Heineken.

Via de app bestelde biertjes werden achteraf tegen inkoopprijs door de bierbrouwer betaald aan de uitbater. Daarmee wilde Heineken ook tegemoetkomen aan de klachten van horecaondernemers over de volgens hen veel te lage bierprijzen in de supermarkt.

Drukke weekenddagen

Niet alle deelnemende horecaondernemers denken er echter hetzelfde over. Er haken kroegbazen af om verschillende redenen. De actie blijkt vooral populair onder oudere tieners en studenten, deze leveren het tegoed vooral in op drukke weekenddagen. ‘Dan is een mobiel onder mijn neus eerder een last dan een lust’, aldus de uitbater van Bar le Duc in Den Bosch tegen horecablad Misset Horeca.

Hij prijst de actie en intentie van Heineken wel, maar krijgt er geen extra klanten door. Andere horeca zitten niet te wachten op deze jonge doelgroep of klagen over de extra handelingen die ze ervoor moeten verrichten. Toch is niet elke ondernemer ontevreden, zo blijkt ook uit de rondgang. ‘Digitalisering aan de bar’ is de toekomst en elke extra gast is mooi meegenomen’, aldus Gert Boonen van Bar Brasserie De Boterlap in Harderwijk tegen Misset Horeca.

Heineken ontkent klachten niet

Een woordvoerder van Heineken ontkent niet dat er klachten zijn. Toch zegt hij ook dat er nog altijd ongeveer 2000 ondernemers bij de app zijn aangesloten. ‘Er zijn inderdaad deelnemers afgehaakt, bijvoorbeeld omdat codes niet werken of niet goed zijn ingevoerd. Maar we hebben ook nieuwe deelnemers mogen verwelkomen. Er is zeker geen sprake van leegloop, zoals in sommige media wordt gesuggereerd.’

Het concern wil niet zeggen hoeveel uitbaters ermee gestopt zijn of hoeveel biertjes er inmiddels via de app besteld zijn. Ook ontkent de bierbrouwer een aparte klachtenlijn te hebben ingesteld. ‘Als er klachten zijn, kunnen deze via onze reguliere consumentenlijn worden geventileerd. Dan zullen we er alles aan doen om de samenwerking te verbeteren’, aldus de woordvoerder.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio