Klimaatverandering en het spoor

Binnenland – Het klimaat verandert. Ook Nederland zal steeds vaker te maken krijgen met extreem weer, zoals hevige regenbuien of langdurig hoge temperaturen. Dit soort weer kan zorgen voor verstoringen op het spoor. Daarom brengt ProRail samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in kaart hoe we het spoor tot in 2050 hiertegen kunnen wapenen.

Nederlands klimaat

Het Nederlandse spoornetwerk is gebouwd voor een gematigd zeeklimaat met milde winters en relatief koele zomers. Ook de manier waarop we onderhoud plegen houdt hier rekening mee. Hiermee zorgen we dat het drukst bereden spoornetwerk van Europa in dit weer topprestaties kan leveren. In 2019 bijvoorbeeld reed 92,6 procent van de reizigerstreinen op tijd.

In de laatste jaren zien we dat het klimaat al verandert. Regenbuien worden heviger, het wordt warmer en periodes met hitte duren langer. In deze situaties neemt de kans op storingen op het spoor toe. Zo zet staal uit bij hitte, kunnen elektriciteitskasten naast het spoor te heet worden of komt het spoor onder water te staan door hevige hoosbuien.

Miljarden investeren

Bij dit soort verstoringen vragen veel mensen zich af waarom het spoorsysteem hier last van heeft. Om het spoor bestand te maken tegen iedere vorm van weersextremen zou je vele miljarden moeten investeren. Hiervoor is niet gekozen, omdat er op dit moment in een jaar statistisch gezien maar enkele dagen zijn waarop het spoor er hinder van kan ondervinden en het zo’n hoge investering tot nu toe niet waard is geweest.

Extreem wordt normaal

“Wat we nu als extremen zien qua weer, zullen we in 2050 als normaal ervaren. We krijgen dan te maken met nieuwe extremen die aanzienlijk heftiger zullen zijn of vaker voorkomen. Zo verwachten we dat het aantal dagen met temperaturen boven de 25 en 30 graden twee tot drie keer zoveel wordt, dat geldt ook voor het aantal aaneengesloten zomerse dagen. De maximumtemperatuur stijgt tot zo’n 43 graden, en de neerslagpieken zullen toenemen”, aldus Onno Hazelaar, infra-architect bij ProRail.

“Door deze klimaatverandering neemt de kans op verstoringen op het spoor toe. Als we de huidige spoorprestaties tot in 2050 willen vasthouden, moeten we iets doen om bijvoorbeeld storingen door hitte en wateroverlast tegen te gaan.”

Waar kunnen we wat doen?

Samen met het ministerie kijkt ProRail naar de toekomst. Daarom doet ProRail gericht onderzoek naar welke spoorinfrastructuur kwetsbaar is voor welke weersinvloeden en wat we hier lokaal of regionaal aan kunnen doen. Het ministerie zal vervolgens een keuze maken in de definitieve aanpak en bijbehorende investeringen om het spoor in topconditie te houden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Verdachten voortaan verplicht aanwezig in rechtszaal

Landelijk - Slachtoffers of nabestaanden moeten de kans hebben om een verdachte te vertellen wat het misdrijf bij hen heeft aangericht. Verdachten van ernstige...

Taxi’s schoon en stil in 2030 volgens afspraken

Alle taxi’s in Nederland schoon en stil in 2030. En vanaf 2025 in de grote steden. Over die ambitie maakt staatssecretaris Van Veldhoven vandaag...

Autoriteit woningcorporaties: BZK beperk inzet aanwijzingen

De afgelopen 5 jaar heeft de Autoriteit woningcorporaties (Aw) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijsrelaties (BZK) vier aanwijzingen gekregen en 1 verzoek...

App plaagradar nu voor heel Nederland én gemeentes!

Landelijk - Afgelopen jaar werden er massaal rupsen gemeld in de Plaagradar app, een app ontwikkeld door een groep van vijf vrijwilligers. In 2020...

Rik Sinnadurai lanceert Bungo met nieuwe kledinglijn

Alphen aan den Rijn - Rik Sinnadurai Vartharaja ('zeg maar Rik'), is een 22-jarige ondernemer, die Bungo heeft bedacht. Een kledingwebshop waar hij graag...

Wetsvoorstel testbewijzen naar Tweede Kamer

Het kabinet heeft het wetsvoorstel voor het wijzigen van de Wet publieke gezondheid (Wpg) om testbewijzen voor toegang in te kunnen zetten ingediend bij...

Defensievisie 2035: Vastgoed blijft in lijn

Het vastgoed van Defensie is op veel plekken sterk verouderd, niet duurzaam en niet toekomstbestendig. Zo blijk uit de Defensievisie 2035. Dat probleem is...

Tijdelijk extra troepen uit voorzorg naar Afghanistan

De 80 extra militairen die sinds medio februari in Nederland paraat staan voor de NAVO-missie in Noord-Afghanistan worden binnenkort ingezet. Dat heeft de ministerraad...