10 C
De Bilt

Nu ook zware cyberaanval op Rabobank

Binnenland – Op dit moment kunnen klanten van de Rabobank niet betalen via iDEAL of mobiel bankieren. De ABN AMRO  en de ING hadden afgelopen weekend al te kampen met cyberaanvallen, nu is de Rabobank getroffen door een zware cyberaanval.

Het gaat bij de Rabobank ook om en cyberaanval. De woordvoerster van de Rabobank, Margo van Wijgerden, zegt dat het waarschijnlijk eenzelfde aanval is als waar de ING en ABN AMRO mee te maken hadden. Ze weet niet of het om dezelfde daders gaat. Het zou ook kopieer gedrag kunnen zijn. Wanneer een DDoS aanval in de publiciteit komt, kunnen anderen ook op het idee komen. Echter is dit een heftige aanval, niet iets wat je even snel in elkaar zet.

Een DDoS aanval is het bestoken van een website met heel veel dataverkeer waardoor de server overbelast raakt en de website niet of met moeite bereikbaar is. Het is niet bekend wie er achter deze aanvallen zit. Van Wijgerden: ,,Wist ik maar wie erachter zaten, dan stuur ik er meteen iemand op af. Dit is puur bedoeld om de boel te blokkeren. Wat is hier dan de lol van denk je dan, maar soms is ‘kijk mij dit eens doen’ de reden. Het lijkt op pesten, maar het gaat wel heel veel verder dan pesten.”

Volgens de Rabobank hebben bedrijven en banken dagelijks wel te maken met DDoS aanvallen, maar deze zijn wel erg hevig. Van Wijgerden: ,,Voor onze klanten is het heel vervelend en irritant. Voor overheidssites en ziekenhuizen kan het ook een veel grotere impact hebben.”

De bank benadrukt dat de gegevens van klanten veilig zijn. Er wordt hard gewerkt door de mensen van de Rabobank om de aanval af te weren. Zij kunnen nog niet zeggen hoe lang het nog gaat duren.  De bank biedt haar excuses aan voor het ongemak. ,,Zodra er meer bekend is zullen wij dit direct communiceren. Bij sommigen werkt het na opnieuw proberen weer.”

Drie aanvallen

ABN AMRO had dit weekend met maar liefst drie aanvallen te maken. Zij hadden de eerste aanval op zaterdagavond en deze duurde zo’n vier uur. Ook gisterochtend hadden klanten nog last van de cyberaanval.

De tweede aanval vond gistermiddag plaats. Maar deze was om 16.00 uur opgelost, echter werden zij rond 20.00 uur weer getroffen door een cyberaanval. De woordvoerder van de ABN AMRO geeft aan dat het niet om een hack gaat en dat de klantendata veilig is.

Gisteren had de ING van 20.45 uur tot 22.45 uur last van een storing. Er klaagde veel mensen op sociale media dat de website slecht bereikbaar was en iDEAL problemen had.
Harold Reusken, woordvoerder van ING, bevestigde dat de bank te maken had met problemen die veroorzaakt werden door een DDoS aanval.

Er was hier ook geen sprake van hacken en de klantengegevens waren veilig.
“Specialisten doen er alles aan om de aanval af te slaan en we nemen aanvullende maatregelen om een aanval in de toekomst te voorkomen.”

Bij beide banken was het probleem gisteravond opgelost, al hadden vanmorgen nog klanten en gebruikers problemen met de diensten.


Dagelijks probleem

Voor banken zijn cyberaanvallen heel gewoon en hebben zij er dagelijks mee te maken.
President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) zei in het tv-programma Buitenhof dat er volgens hem op de website van DNB wel elke seconde zo’n aanval plaats vind.

,,Dat is de realiteit anno 2018”, volgens Knot, die sprak van een ‘serieuze zaak’. DNB is hierover ook met banken in gesprek, om ervoor te zorgen dat die hun systemen na zo’n aanval snel weer in de lucht hebben.

 

Ook belastingdienst getroffen

Ook de website van de Belastingdienst werd vanmorgen getroffen door een DDoS-aanval. Het gaat om eenzelfde aanval als die op de banken.

Volgens meldingen op Allestoringen.nl was de Belastingdienst omstreeks 12:00 uur niet bereikbaar. Inmiddels zou de site wel weer toegankelijk zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio