Reizen betalen per mobiel complete mislukking

Binnenland – Twee maanden na de introductie van de app om reizen te betalen met je mobiel is dit een complete mislukking gebleken. Het lukt het grootste deel van de geïnteresseerden niet om de nieuwe betaalmethode in het openbaar vervoer te laten werken.

Het blijk uit nieuwe cijfers dat nog maar 4702 mensen daadwerkelijk een reis hebben betaald met hun mobieltje. Directeur Arco Groothedde van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, noemt de introductie van de nieuwe betaalmethode ‘dik balen’. ,,De eerste dagen zijn gewoon waardeloos geweest, ik kan het niet anders zeggen.’’

Bij KPN-gebruikers (3,7 miljoen) was de mislukking zo groot dat Translink al na een paar dagen het systeem voor nieuwe KPN-bellers besloot te sluiten. Er wordt nu weer voorzichtig geprobeerd om KPN-gebruikers aan te sluiten op de systemen van Translink. Omdat het zo complex is, moeten medewerkers van KPN via de telefoon mensen waarbij het echt niet lukt, stap voor stap helpen om de app aan het werk te krijgen. Voor gebruikers van Vodafone (4,9 miljoen) is het iets eenvoudiger, maar ondanks aanpassingen van Translink aan de app slaagt 10 procent er nog steeds niet in om te reizen met de OV-chipkaart op de telefoon.

Niet professioneel

Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee: ,,Als er op zo’n grote schaal nog zoveel fouten in zitten, dan komt het op mij over alsof dit niet professioneel is aangepakt. Er zijn forse tegenvallers bij dit experiment.’’

Het aanmelden blijkt het grootste struikelblok van het nieuwe systeem. Je moet niet alleen de app downloaden maar er moet ook een ‘wallet’, een digitale portemonnee,  bij de provider aangevraagd worden. Dan moet je 1 cent naar Translink over maken om het systeem te activeren. Volgens de technische  afdeling van Translink zijn er negen verschillende ict-systemen bij het project betrokken. Deze zouden allemaal naadloos samen moeten werken. Volgens telefonie-expert Ben Woldring is het opstarten veel te ingewikkeld. ,,Het proces moet handig en snel verlopen als dat te omslachtig is dan is de kans groot dat mensen het opgeven.’’

De app is in de Google Play Store tussen de 10.000 en 50.000 keer gedownload. Translink zegt niet te weten hoeveel. 4702 mensen hebben er tot dusver 22.000 ritjes mee gemaakt. De overige downloaders is het niet gelukt.

Enkele klachten van downloaders over de app:

“Bij het belangrijkste, saldo opladen, word je doorgestuurd naar de site Die Niet Werkt op mobiel, vandaar de app – toch ?! Het vlaggetje van Taal veranderen staat over het balkje van het Kaartnummer heen. Daardoor verandert de taal telkens maar het kaartnummer is niet in te vullen. Deze functie werkt dus nog steeds niet.”

“Werkt prima om te reizen, maar het is niet mogelijk om te gebruiken om korting te krijgen bij een P+R (zoals met de normale kaart). Daarmee is de OV chip mobiel voor mijn situatie totaal zinloos.”

“Als ik iets wil wijzigen in mijn ‘reis-product’ op mijn kaart moet ik naar de balie geeft de helpdesk aan (en de OV-mobiel werkt zelfs helemaal niet). Welkom in de 21 eeuw, welkom bij Translink.”

“Wat is dit slecht! De belangrijkste functies gaan naar een website via je browser en je moet dan weer je informatie zoals login of kaartnummer weer invoeren. Dit is geen app zoals je verwacht in 2017.”

Nieuws uit deze regio

Start aanvragen subsidieregeling ‘coronabanen in de zorg’

Zorgorganisaties kunnen vanaf vandaag tot en met 31 maart 17:00 uur subsidie aanvragen voor coronabanen. Coronabanen zijn bedoeld om mensen tijdelijk in te zetten...

Controleren van aangifte inkomstenbelasting dit jaar extra belangrijk

Het is weer aangiftetijd: meer dan 8 miljoen mensen kunnen vanaf maandag 1 maart aangifte inkomstenbelasting doen over 2020. Dat kan voor veel particulieren...

6 maart demonstratie COC bij Raadhuisplein in Krimpen aan den IJssel

Krimpen aan den IJssel - Het COC laat weten aanstaande zaterdag 6 maart in Krimpen aan den IJssel een demonstratie te houden bij het...

ILT: Puntensysteem om notoire overtreders bus- en wegvervoer aan te pakken

Vanaf 1 april 2021 worden via een puntensysteem onherroepelijke sancties die aan Europese transport- of busbedrijven in het binnen- en buitenland zijn opgelegd, geregistreerd...

Herinspecties ILT bij GGD en commerciële teststraten

Uit inspecties in december 2020 bleek dat afval van corona testlocaties lang niet altijd goed werd verpakt en afgevoerd. Bij 77 herinspecties door het...

Effecten geothermie niet duidelijk voor Statenfracties CU & SGP en CDA

In verschillende gemeenten in Zuid-Holland wordt, als goed alternatief voor fossiele brandstoffen, gebruik gemaakt van geothermie voor het verwarmen van kassen, bedrijven en woningen....

Nederlandse innovatieve luchtvaart industrie en Airbus hebben overeenkomst

Nederlandse ondernemingen van mkb tot grootbedrijf hebben mondiaal een sterke positie als innovatieve producent of toeleverancier voor de luchtvaart- en defensie-industrie. Vandaag is deze...

Ds. Kort blijkt racist en aanhang doet openlijk bedreiging op BNN Boos

Krimpen aan den IJssel - Nu beginnen we te begrijpen waarom er zo heftig wordt gereageerd op verhalen in de pers over de Mieraskerk...