7.4 C
De Bilt

Vijf jaar één politie:We kunnen internet slachtoffers beter van dienst zijn

Nederland – ‘Of een internet fraudeur opereert vanuit Groningen, Maastricht of Middelburg, het maakt niet uit: digitale zaken worden vanuit Heemskerk aangepakt, zeker de grotere. Uiteindelijk gaat de informatie panklaar naar de plaats waar de verdachte woont. Daar houden lokale collega’s de verdachte aan, doen de verhoren en brengen het dossier naar het openbaar ministerie. Dat is veel efficiënter.’

Claudia Koningen is analist bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) in Heemskerk waar jaarlijks zo’n veertigduizend aangiftes van internetoplichtingbinnenkomen. ‘Toen we nog 25 regio’s en een landelijke dienst hadden, werkten we ook wel samen, maar nu zijn alle eenheden in het hele land op dezelfde manier ingericht. De lijnen zijn korter, we hebben sneller contact met de juiste afdelingen. Doordat alle aangiften nu via één centraal punt binnenkomen, is er ook meer duidelijkheid gecreëerd voor slachtoffers van aan- en verkoopfraude. We kunnen ze beter van dienst zijn.’

‘348 slachtoffers, schade bijna een ton’

’Een voorbeeld? Een paar jaar geleden kregen we via politie.nl honderden meldingen uit heel Nederland van mensen die waren opgelicht via een website. Zij hadden dure elektronica gekocht, maar niets ontvangen. Uiteindelijk kwamen we tot 348 slachtoffers en een kostenpost van bijna een ton. De informatie ging in dit geval naar de Eenheid Rotterdam, waar de verdachte woonde. Agenten daar gingen aan de slag met het dossier, wat resulteerde in een celstraf van twee jaar voor de hoofddader en een schadevergoeding voor de benadeelden.’

Omvang internetfraude duidelijker

‘Doordat we nu één politie zijn, is er ook meer duidelijkheid over de omvang van dit soort fraude die natuurlijk niet bij de grens van een politie-eenheid  stopt. We hebben in deze voorbeeldzaak alle aangiften gebundeld en geanalyseerd. Zo konden we de linken tussen de aangiften en de omvang van de fraude duidelijk in beeld brengen. Dat was vrijwel onmogelijk geweest als die aangiften verspreid waren opgenomen over diverse politieregio’s.’

Betere dienstverlening

‘Vóór de vorming van het LMIO en de reorganisatie, konden de slachtoffers van internetoplichting alleen aangifte doen bij de lokale politiebureaus. Nu is het mogelijk om aangifte via politie.nl te doen waardoor de aangiften centraal op één plek binnenkomen. Daarmee is de herkenbaarheid vergroot. Aan de hand van een vragenboom doen slachtoffers aangifte. Dat leidt tot betere digitale en persoonlijke dienstverlening.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio