Nu het vroeg donker is en laat licht, is het extra belangrijk dat fietsers goed zichtbaar zijn in het verkeer. Gemeente Aalten wil dat jongeren zich bewust zijn van het belang van goed werkende fietsverlichting. Daarom bezoekt het campagneteam van ‘AAN in het donker’ de gemeente op 30 januari bij het station in Aalten, van 17.00 tot 21.00 uur.
Het campagneteam gaat in gesprek met fietsers over het belang van goed werkende fietsverlichting. Vaste verlichting is daarbij de norm. Wie naar het campagneteam toe fietst én de fietsverlichting aan heeft staan, maakt kans op een gloednieuwe fiets. Fietsers zonder goed werkende fietsverlichting kunnen ter plekke hun verlichting laten repareren of krijgen een oplaadbaar fietslampje om toch veilig thuis te komen.
Fiets mét licht in het donker
Iedereen weet dat fietsen mét licht veel veiliger is dan fietsen zonder licht. Het is zelfs zo dat het risico voor fietsers om in het donker slachtoffer te worden van een fietsongeval met bijna 20% afneemt bij werkende voor- en achter verlichting.
Steeds meer fietsers hebben goed werkende verlichting, maar onder de jongeren is hier nog een slag in te slaan. Van de 12- tot en 24-jarigen heeft namelijk zo’n 37% nog geen goed werkende fietsverlichting. Jongeren tussen de 12 en 18 jaar hebben vaak wel licht op hun fiets, maar vergeten dit aan te zetten. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar hebben meestal geen werkende verlichting, repareren dit niet en nemen ook geen vervangende lampjes mee.
Waarom juist nu?
Nu het langer donker is, is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan goed werkende fietsverlichting. Zichtbaar zijn in het verkeer is belangrijk voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van een ander. Met deze campagne stimuleren we jongeren om hun fietsverlichting op orde te hebben. Zodat zij én anderen veilig thuiskomen.
Het campagneteam bezoekt daarom deze wintermaanden zoveel mogelijk scholen van het voortgezet onderwijs in Gelderland en Overijssel. Naast de scholentour voert het campagneteam in beide provincies diverse straatacties uit en delen ze promotiedozen met fietsverlichting uit aan onder andere (sport)verenigingen, clubs, studentenverenigingen en scholen.
De campagne wordt georganiseerd in opdracht van de provincies Gelderland en Overijssel en in samenwerking met verschillende gemeenten en onderwijsinstellingen.