Vanaf 1 januari 2025 biedt de gemeente Aalten een nieuwe digitale dienst aan: ouders kunnen de geboorte van hun kindje dan ook online aangeven. Met deze stap wil de gemeente het ouders gemakkelijker maken om deze bijzondere aangifte te doen.
“Veel ouders vinden het een leuk en bijzonder moment om persoonlijk aangifte te doen van de geboorte van hun kindje in het gemeentekantoor. Maar ongetwijfeld zijn er ook ouders die al genoeg aan hun hoofd hebben. Juist voor hen is het fijn dat ze het nu ook online kunnen regelen. Om de start van onze nieuwe service te vieren, ontvangen de ouders van de eerste baby die digitaal wordt aangegeven een leuke verrassing.” aldus burgemeester Stapelkamp.
Snel online geregeld
De geboorteaangifte moet binnen 3 werkdagen gedaan worden in de gemeente waar het kindje is geboren. Vanaf 1 januari kunnen ouders via de gemeentelijke website inloggen met hun DigiD en de benodigde gegevens invullen. Binnen enkele minuten is de aangifte voltooid en ontvangen zij een bevestiging.
Persoonlijke geboorteaangifte ook nog mogelijk
Het online aangeven van een geboorte is snel, veilig en eenvoudig. Voor wie liever persoonlijk langskomt, blijft de mogelijkheid bestaan om de aangifte in het gemeentekantoor aan de Hofstraat in Aalten te doen.
Extra opening op 27 december
Op vrijdag 27 december zijn alle locaties van de gemeente Aalten gesloten, maar het is deze dag wel mogelijk om op afspraak geboorteaangifte te doen. Hiervoor kunnen ouders op 27 december, tussen 8.00 en 12.00 uur telefonisch contact opnemen met de gemeente via telefoonnnummer: 0543 49 32 89.