Dinsdag 19 april was de Dag tegen het Pesten. Veel mensen denken dan aan pesten op school of op het werk. Maar buurtbemiddeling weet dat ook pesterijen en irritaties tussen bewoners van een straat of flatgalerij nare gevolgen kunnen hebben. De eerste stap om escalatie te voorkomen: praat erover met de buur die overlast veroorzaakt. Komt u er niet uit, dan kunt u buurtbemiddeling inschakelen. Ook de gemeente kan u helpen.
Eén op de vier Nederlanders ergert zich weleens aan zijn buren. Vaak zijn het kleine irritaties, zoals luidruchtige kinderen, penetrante kookluchtjes of onhandig geparkeerde auto’s. Het is geven en nemen, het hoort bij samenleven. Maar we moeten voorkomen dat irritaties uit tot een burenconflict.
Zet de eerste stap
Wanneer buren niet op tijd met elkaar in gesprek gaan over een irritatie of ergernis, kunnen de emoties hoog oplopen en moeten anderen, zoals de politie of de woningstichting, ingrijpen om de vrede te herstellen. Allemaal kennen we de tv-beelden van buren die elkaar het leven zuur maken, elkaar stelselmatig pesten en zelfs op de vuist gaan. Situaties die beter voorkomen kunnen worden.
“Dat is makkelijk praten”
Maar je buren aanspreken is niet altijd makkelijk. De landelijke campagne “Dat is makkelijk praten” van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) biedt een 5-stappenplan om wrijving tussen buren zonder ruzie op te lossen. Eerste stap: blijf kalm. Een boze en geïrriteerde houding lokt vaak eenzelfde houding uit. Wanneer je rustig bent, is de kans groter dat de ander dat ook zal zijn.
Zorg ervoor dat je een moment uitkiest dat voor beide partijen goed uitkomt, eventueel in overleg. Leg uit wat de overlast met je doet. Luister ook goed naar de ander, misschien is hij of zij zich er niet eens van bewust. Probeer de situatie van elkaar te begrijpen. Zoek samen naar een oplossing, iets wat voor jullie allebei werkt. Maak dan duidelijke afspraken waar jullie allebei achter staan.
Buurtbemiddeling
Voor wie het lastig vindt om de buren aan te spreken of bang is dat een ruzie toch escaleert, kan buurtbemiddeling een uitkomst bieden. Bijvoorbeeld door BeterBuren; de organisatie heeft professionele bemiddelaars in Uithoorn, met veel ervaring als het gaat om irritaties en ruzies tussen buren. Zij kunnen helpen om escalatie te voorkomen.
Meer weten over buurtbemiddeling? Overlast melden?
Voor buurtbemiddeling kunt u zelf contact opnemen met BeterBuren; kijk op beterburen.nl. Informatie over hulp en bemiddeling binnen de gemeente? Typ “overlast” in op uithoornhelpt.nl. Bij overlast kunt u ook bellen met het gemeentehuis, tel. (0297) 513 111, open van maandag tot donderdag, 08:30 – 17:00 uur en vrijdag 08:30 – 12:00 uur. Alles over de “Dat is gemakkelijk praten”-campagne vindt u op datismakkelijkpraten.nl.