De zes gemeenten in Regio Alkmaar hebben samen een nieuwe visie op toerisme en recreatie opgesteld. Het doel is om bezoekers beter over de regio te verspreiden en door het hele jaar heen te verwelkomen. De colleges van Alkmaar, Bergen, Castricum, Dijk en Waard, Heiloo en Uitgeest leggen deze visie voor aan hun gemeenteraden.
Bij het maken van deze visie hebben inwoners, ondernemers en organisaties uit de toeristische sector meegedacht. Zij gaven aan dat toerisme en recreatie soms problemen veroorzaakt, vooral in het hoogseizoen. Dit kan leiden tot problemen met parkeren, verkeer, afval en geluidsoverlast. Met de nieuwe visie willen de gemeenten een betere balans vinden tussen leefbaarheid, economie en natuur door toeristen beter te spreiden.
Gemeenten verbinden
Toerisme en recreatie zijn belangrijk voor Regio Alkmaar. Ze zorgen voor een levendige economie, veel voorzieningen en werkgelegenheid. Dit varieert van horeca en winkels tot culturele en sportieve activiteiten. De zes gemeenten willen samen met ondernemers en organisaties toerisme en recreatie verder ontwikkelen. Met de projecten uit de nieuwe toeristische visie willen ze zorgen dat toerisme en recreatie bijdragen aan een goede balans tussen leefbaarheid, economie en natuur.
Regionaal trekker toerisme en wethouder Castricum Roel Beems: “Dit biedt kansen voor elke gemeente. De rode draad is de welvaart en het welzijn van de 300.000 trotse inwoners van onze regio en de vele tevreden ondernemers op korte en lange termijn. Dankzij de toeristen kunnen we voorzieningen bieden die anders niet mogelijk waren.”
Bijzondere plekken ontdekken
Regio Alkmaar heeft veel bijzondere plekken die een bezoek waard zijn. Mooie plaatsen, diverse vrijetijdsvoorzieningen en cultuurhistorische verhalen maken van Regio Alkmaar een prachtige regio. Van Camperduin naar Graft-De Rijp en van Castricum naar het Rijk der Duizend Eilanden. Met 20 km breed en 24 km lang zijn alle natuur- en recreatiegebieden goed met de fiets bereikbaar.
Roel Beems: “Door samen te werken in onze regio kunnen wij de bekendheid van onze lokale ‘parels’ vergroten en daarmee bezoekers beter over de regio verspreiden en door het hele jaar heen te trekken. Zo houden we het leefbaar voor zowel inwoners als bezoekers.”