Vorig jaar is ongeveer 24% van de opdrachten van de gemeente gegaan naar lokale ondernemers. Dit gaat om een bedrag van zo’n €30 miljoen. Dat is al een flinke hoeveelheid, maar de gemeente wil kijken naar manieren om lokale ondernemers betere kansen te bieden. Dat kan niet altijd, denk bijvoorbeeld aan opdrachten die Europees moeten worden aanbesteed, maar soms zijn er wel mogelijkheden. Daarom gaat de gemeente op zoek naar kansen om lokale ondernemers meer kansen te bieden bij aanbestedingen.
Burgemeester Jan Hamming: “Ondernemers worden hard geraakt door de coronacrisis. Naast de landelijke en Zaanse maatregelen om de ondernemer te steunen, kunnen we lokale ondernemers ook helpen met het verstrekken van overheidsopdrachten. We hebben bekeken in hoeverre lokale ondernemers worden betrokken bij de aanbestedingstrajecten en welke mogelijkheden er zijn om hen meer kans te geven bij de aanbestedingstrajecten. Daarbij moeten we natuurlijk goed rekening houden met aanbestedingsregels en –richtlijnen. Maar toch: we kunnen meer doen en dat doen we dus ook.”
Voorkeur voor lokale ondernemers
De gemeente gaat de voorkeur voor lokale ondernemer in geval van onderhandse aanbestedingen expliciet in het inkoopbeleid op te nemen. De informatievoorziening gaat de gemeente verbeteren zodat zoveel mogelijk lokale ondernemer benaderd kunnen worden waardoor ze een kans tot inschrijven op onderhandse aanbestedingen krijgen.
Andere voorbeelden van aanpassingen
Voor Europese aanbestedingen kan de gemeente extra inzetten op het attenderen van de lokale ondernemer op Europese aanbestedingen, lokale informatiebijeenkomsten organiseren, werken met percelen zodat de lokale ondernemer op onderdelen van de opdracht kunnen inschrijven en het stimuleren dat opdrachtnemers zoveel mogelijk met de lokale ondernemer werkt, naast lokale SROI-kandidaten.
Voor onderhandse aanbestedingen gaat de gemeente onder andere het inkoopbeleid aanpassen om meer focus te kunnen leggen op het uitnodigen en betrekken van een lokale ondernemer. Ook komt er een online database voor de lokale ondernemer, zodat ondernemers meer zichtbaar en beter vindbaar worden voor inkopers van de gemeente. Tot slot gaat de gemeente via (social) media aandacht besteden aan publicaties/vooraankondigingen en deze op de website ondernemen.zaanstad.nl publiceren.
De brief die hierover aan de gemeenteraad is gestuurd kunt u hier teruglezen.