Amsterdam – Het aantal meldingen van overlast op het water in 2016 is gestegen met 87 procent ten opzichte van 2 jaar eerder, van 658 naar 1.233 meldingen. Ten opzichte van 2015 (1.023 meldingen) zijn ze gestegen met ruim 20 procent.
Het aantal uitgedeelde boetes op de grachten is in 2 jaar meer dan verdubbeld, van 275 naar 609 boetes. Ten opzichte van 2015 (393 boetes) is de toename 50 procent. Dit staat in de grachtenmonitor 2016, die vandaag is gepubliceerd.
Vaarbewegingen niet toegenomen
Toch zijn de door TNO gemeten drukte en het aantal vaarbewegingen op het water niet toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. De meeste meldingen gaan over geluidsoverlast, namelijk 756 meldingen. 305 meldingen hebben te maken met snelheidsoverlast en 172 met vaargedrag. De meeste boetes zijn ook uitgedeeld voor geluidsoverlast met 257 processen-verbaal, boetes voor snelheidsoverlast komen op de tweede plek met 156 stuks.
Wethouder Udo Kock (Water): ‘De ervaren overlast neemt toe, dat concludeer ik uit de toename van het aantal meldingen, terwijl het aantal vaarbewegingen feitelijk niet toeneemt. Die overlast pakken we aan, want iedereen moet in Amsterdam kunnen genieten van het water. Daarom zet de stad in op handhaving op het water, met name op geluids- en snelheidsoverlast en op veiligheidsovertredingen.‘
Grachtenmonitor
Een aantal andere feiten uit de grachtenmonitor:
- Het aantal binnenhavengeld (BHG)-vignetten is afgenomen met 25 procent van 11.290 in 2012 naar 8.293 in 2016. Ten opzichte van 2015 (8.741) is de afname 5 procent. In Amsterdam moeten pleziervaartboten een BHG-vignet hebben, om te mogen aanmeren aan de kades van de stad.
- Er zijn 49 boten weggesleept omdat ze geen BHG-vignet hadden. In 2014 waren dat er nog 505, en in 2015 werden 140 bootjes weggesleept.
- In 2012 werd slechts voor 60 procent van de boten die in de grachten liggen binnenhavengeld betaald, sinds de invoering van het digitale vignet is dit gegroeid naar bijna 98 procent.
- 1 op de 12 boten met een milieu-vignet, dat 70 procent voordeliger is dan een gewoon vignet, bleek geen groene motor te hebben, dus een onjuist vignet. In 2015 was dat nog 1 op de 5 boten. 16,3 procent van alle BHG-vignetten is een milieu-vignet.
- Er zijn 193 bootjes gezonken in 2016. In 2014 waren dat er 44 en in 2015 zonken 145 boten. Waternet labelt gezonken bootjes en de eigenaar heeft vervolgens 14 dagen de tijd om zijn boot te verwijderen, anders doet Waternet dat. Waarschijnlijk zijn meer bootjes in 2016 gezonken omdat er dat jaar veel neerslag viel in korte tijd.
- Er zijn aan reders 9 eerste ‘strikes’ uitgedeeld in 2016. Op de grachten geldt sinds 2016 het three strikes out principe. Dit houdt in dat reders die de regels overtreden op het gebied van geluidsoverlast, te snel varen en veiligheid, na drie waarschuwingen hun vergunning kunnen kwijtraken. Waternet concludeert dat deze maatregel preventief werkt, omdat in een heel jaar 9 alleen eerste strikes zijn uitgedeeld.
- De schoonheidsgraad van de Amsterdamse grachten is gemiddeld een 7,6. Deze wordt vastgesteld door het externe Bureau Onderzoek & Statistiek. De waterkwaliteit van de Amsterdamse grachten is nog nooit zo goed geweest.
Voor meer feiten over de boten op de Amsterdamse grachten www.waternet.nl/grachtenmonitor2016 naar Grachtenmonitor 2016.