Het gesprek met de stad over parkeren heeft waardevolle ideeën en suggesties opgeleverd. In het nieuwe collegevoorstel voor parkeren in Haarlem zijn opnieuw keuzes gemaakt over het gebruik van de ruimte op straat en op de stoep.
Veel ideeën van bewoners tijdens de wijkgesprekken zijn meegenomen in het plan. Dat geldt ook voor de adviezen van het burgerberaad. Er komen meer parkeerplekken bij in de stad door 4 nieuwe parkeergarages te bouwen, de bestaande garages beter te benutten en stoepparkeren officieel toe te staan waar dit kan. Ook wordt een parkeermakelaar ingezet om te kijken waar er nog parkeerplaatsen beschikbaar zijn.
95% gemiddelde parkeerdruk
In het voorstel komt pas betaald parkeren in een wijk, als de gemiddelde parkeerdruk is opgelopen tot 95%. Dit wordt dus niet bepaald op basis van een enkele meting maar op het gemiddelde van de laatste 3 parkeerdrukmetingen. Die metingen gebeuren elke 2 jaar. Een wijk moet dus, voorafgaand aan de invoering van betaald parkeren, over een periode van 4 jaar gemiddeld 95% of meer parkeerdruk hebben. Zo weten bewoners lang van te voren waar ze aan toe zijn.
Stoepparkeren
Er mag straks, waar er genoeg ruimte is, op meer plekken in de stad ook officieel met 2 wielen op de stoep worden geparkeerd. Waar dat straks precies wel en niet mag wordt per wijk vastgelegd en duidelijk aangegeven.
5 jaar, 7 wijken
Er zijn 7 wijken die in de laatste 3 metingen gemiddeld boven de grens van 95% parkeerdruk komen. De komende 5 jaar wordt in deze wijken in onderstaande volgorde stap voor stap betaald parkeren met vergunning ingevoerd:
- Ter Kleefkwartier
- Amsterdamse wijk
- Transvaalwijk
- Indische wijk
- Vogelenwijk
- Delftwijk
- Vondelkwartier
Andere wijken zijn tot 2030 niet aan de orde.
Stoplichtmodel
Het college heeft bovenstaande aanpak samengevat in een stoplichtmodel dat duidelijk maakt wat er wanneer wordt gedaan. Als de gemiddelde parkeerdruk in een wijk onder de 90% is, dan verandert er niets. De wijken waarop dat van toepassing is, krijgen de kleur groen. Tussen 90-95% wordt een wijk oranje en worden maatregelen genomen. Denk aan: het mogelijk maken van stoepparkeren en het in kaart brengen van mogelijkheden voor extra parkeerplaatsen door een parkeermakelaar. Pas bij 95% en hoger wordt betaald parkeren ingevoerd. Deze wijken worden aangeduid met de kleur rood.
Maatwerk
In het nieuwe voorstel is ook ruimte voor maatwerk. Het college wil bijvoorbeeld vergunningen instellen voor essentiële beroepen en specifieke functies, zoals voor onderwijs of sport. Er zijn al vormen van maatwerk in het parkeerbeleid, zoals vergunningen voor zorgverleners en mantelzorgers en gratis parkeren voor houders van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart. Er is ook een werknemersvergunning voor kinderopvang en onderwijs in bestaand gereguleerd gebied.
Kosten en tarieven
De nieuwe parkeervoorzieningen kosten flink meer dan wat betaald parkeren oplevert. Het gaat bijvoorbeeld om de bouw van 4 nieuwe parkeergarages en het inzetten van de parkeermakelaar. Toch blijven de huidige tarieven voor bewonersvergunningen hetzelfde. Daarnaast wordt er een nieuwe parkeerzone D toegevoegd. Deze zone krijgt een lager tarief dan de al bestaande zones B en C.
Vervolg
Op 3 april 2025 wordt het voorstel besproken met de commissie beheer en op 17 april neemt de gemeenteraad een besluit. Bekijk voor meer informatie de projectpagina Plannen maken voor parkeren.