Sinds donderdag 26 september is de vernieuwde website van de gemeente Aalsmeer actief. De nieuwe website is gebruiksvriendelijker, compacter en heeft een nieuwe indeling waardoor de informatie beter vindbaar is. Op de homepage zijn in één oogopslag de meest gevraagde diensten te vinden, zoals een paspoort aanvragen en rijbewijs verlengen. Verder vergroten nieuwe functies zoals een voorlees- en vertaalknop de toegankelijkheid van de informatie.
Burgemeester Gido Oude Kotte is blij met de nieuwe site en benadrukt het belang van de digitalisering in de moderne samenleving: “De wereld om ons heen digitaliseert in een hoog tempo. Mensen regelen steeds meer online. Hierdoor verwachten ze ook dat ze snel en gemakkelijk zaken met de gemeente kunnen doen. Met de nieuwe, gebruiksvriendelijke website komen we aan deze behoefte tegemoet. Tegelijkertijd voldoen we met deze site ook aan de laatste wet- en regelgeving.”
Toegankelijkheid vergroot op de website
De website heeft een overzichtelijke indeling en de teksten zijn verbeterd, geactualiseerd en in begrijpelijke taal geschreven. Dankzij de voorlees- en vertaalknop kunnen ze ook voorgelezen en vertaald worden in verschillende talen. Verder staan op de homepage de diensten van de gemeente waar inwoners het meest naar zoeken. Deze zogenaamde toptaken zijn naar voren gekomen uit gebruikersonderzoek onder inwoners.
Deze onderzoeken blijft de gemeente doen om de site te blijven verbeteren. Later wordt ook de ‘mijnomgeving’ vernieuwd. Dat is de persoonlijke online omgeving van inwoners voor al hun klantcontact met gemeente. In deze omgeving vinden inwoners hun correspondentie, producten en afspraken met de gemeente terug. Andere gemeentelijke websites worden later dit jaar ook vernieuwd.