Verloopt uw paspoort of identiteitskaart binnenkort? Maak dan op tijd een afspraak bij de gemeente Aalsmeer om een nieuwe aan te vragen. In het eerste half jaar van 2024 verlopen er veel paspoorten en identiteitskaarten, omdat in 2014 de geldigheidsduur van deze documenten naar 10 jaar werd verlengd. Vanwege de vele aanvragen, kan de wachttijd voor een afspraak oplopen.
Al 2 maanden vooraf nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen
Inwoners van wie hun paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) verloopt, hebben een herinneringsbrief ontvangen met het verzoek een afspraak te maken om het paspoort of de ID-kaart te verlengen. Een nieuw reisdocument aanvragen kan alleen op afspraak. Ga hiervoor naar aalsmeer.mijnafspraakmaken.nl of bel 0297 38 75 75. Wacht hiermee niet tot het reisdocument bijna verloopt, maar maak op tijd een afspraak. Dat kan al twee maanden vooruit.
Voorbereid
Om alle aanvragers te kunnen helpen, zijn de openingstijden van de balie burgerzaken tijdelijk verruimd. Daarnaast is het belangrijk dat inwoners goed voorbereid naar de afspraak in het raadhuis komen. Dat maakt dat de afspraken sneller verlopen. Neem uw huidige paspoort en/of identiteitskaart mee. Heeft u een paspoort en een ID-kaart? Neem deze dan allebei mee, ook als ze verlopen zijn. En neem ook een recente kleurenpasfoto mee.
Voor een kind dienen beide ouders (online) schriftelijk toestemming te geven voor het aanvragen. Het kind moet ook aanwezig zijn bij het aanvragen en ophalen van het reisdocument. Alle informatie over het aanvragen van een reisdocument staat op de website www.aalsmeer.nl, onder ‘regelen en aanvragen’.