3.6 C
De Bilt

Zaandammer slachtoffer van bank-helpdeskfraude tijdens vakantie in Turkije

Zaandam – Geert*, een 75-jarige gepensioneerde uit Zaandam, is tijdens zijn vakantie in Turkije het slachtoffer geworden van een geraffineerde bankhelpdeskfraude. Deze ingrijpende ervaring heeft zijn vakantie een totaal andere wending gegeven dan hij oorspronkelijk voor ogen had. Om anderen te waarschuwen deelt hij zijn verhaal met de media.

De nachtmerrie begon toen Geert, genietend van zijn vakantie, werd gebeld door een persoon die zich voordeed als medewerker van zijn bank. Volgens de zogenaamde bankmedewerker vonden er verdachte activiteiten plaats op zijn bankrekening. In een poging om het geld op zijn bankrekening zo snel mogelijk te beschermen, verloor de goedgelovige Zaandammer in blinde paniek bijna 7000 euro.

Het slachtoffer werd door de nepbankmedewerker geïnstrueerd om geld over te boeken naar een ‘veilige rekening’. Geert volgde de instructies nauwkeurig op. Nadat de verbinding met de ‘bankmedewerker’ werd verbroken, kreeg Geert argwaan, controleerde hij zijn bankrekening en zag hij dat het geld was overgeboekt naar een bankrekening in Ierland. Geert nam onmiddellijk contact op met zijn bank. Dankzij zijn snelle denken en handelen kon de bank de frauduleuze transactie naar het buitenland nog voorkomen. “Dit incident was een harde les. Ik denk de volgende keer nogmaals na voor ik in ga op een telefoontje van de bank. Hang gewoon op is mijn tip” aldus het slachtoffer.

Signalen van Oplichting

Volgens Wilfred van Mulligen, specialist Digitalisering & Cybercrime bij de politie-eenheid Noord-Holland, zijn er signalen waaraan deze vorm van oplichting kan worden herkend. “Zogenaamde bankmedewerkers willen vaak meekijken op de rekening om te helpen. Echte banken zullen dat nooit aan hun klanten vragen. Wees wantrouwend als het om bankzaken gaat en denk goed na over wat de persoon aan de andere kant van de lijn eigenlijk vraagt. Waarom zou een bank bellen en mee willen kijken?

Als daar in een telefoongesprek op wordt aangestuurd, adviseren wij om direct op te hangen. Neem bij twijfel zelf contact op met je bank en zorg dat je belt met het telefoonnummer op een officieel bankdocument of de officiële website van de bank. Criminelen wekken vertrouwen aan de telefoon. Ze proberen vaak ook een pinpas op te komen halen. Ga daar niet op in. Ben je toch slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte.”

Waakzaam blijven

Geert is niet nieuw met pogingen tot fraude. Eerder had een relatie hem gewaarschuwd voor vergelijkbare oplichtingspogingen. Na dit incident benadrukt hij het belang van waakzaamheid. “Ik hoop dat mijn ervaring anderen zal helpen om de signalen van fraude sneller te herkennen en direct actie te ondernemen. Juist omdat de nepbankmedewerker heel geloofwaardig overkwam,” voegt hij toe.

Nadat Geert via een bekende werd gewezen op de campagne van www.hetslachtofferspreekt.nl, heeft hij toestemming gegeven om zijn verhaal via de pers te delen. Deze campagne in Noord-Holland biedt slachtoffers professionele ondersteuning om hun verhaal te delen met de pers.

Over de campagne “Het Slachtoffer Spreekt”

NHVeilig waarschuwt inwoners van Noord-Holland voor digitale oplichting en online fraude door middel van slachtofferverhalen. Via www.hetslachtofferspreekt.nl zoekt NHVeilig slachtoffers die anoniem hun ervaringen willen delen. Deze verhalen helpen de risico’s van gedigitaliseerde criminaliteit beter te begrijpen en motiveren burgers om zichzelf beter te beschermen door alert te blijven en maatregelen te nemen.

Deel ook je ervaring en waarschuw anderen

Ben je ook opgelicht en slachtoffer van internetcriminaliteit? Deel je verhaal dan (anoniem) via www.hetslachtofferspreekt.nl.  Je helpt zo mee om anderen te waarschuwen en meer slachtoffer te voorkomen. Je gegevens blijven vertrouwelijk. Onze communicatieadviseur neemt contact en helpt jouw ervaring in het nieuws.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio