13.2 C
De Bilt

Volkskrant onthult identiteit van makers campagne `Maakerwerkvan.nu’

Amsterdam – De Volkskrant maakte vandaag bekend dat maatschappelijk investeerder Start Foundation de afzender is van de campagne maakerwerkvan.nu, die sinds vorige week in diverse media te zien is. De publiekscampagne is erop gericht om de 1,7 miljoen mensen met een arbeidshandicap in Nederland meer en betere kansen op de arbeidsmarkt te bieden.

Maker wilde identiteit geheim houden

Aanvankelijk wilde Start Foundation haar identiteit als afzender niet prijsgeven. Het zou afleiden van de boodschap. Na de onthulling in de Volkskrant vandaag, is dit niet langer ‘geheim’. Overigens meldde diezelfde krant dat de campagne bijna zes ton zou kosten. Dat is onjuist. Start Foundation trok hiervoor nog niet de helft uit.

(Re-)Integratie arbeidsgehandicapten schiet niet op

Ondanks een aantrekkende economie, nota’s, wetten en oeverloos gepraat schiet de arbeids(re-)integratie van mensen met een arbeidshandicap geen moer op. Centraal in de campagne staat een spot waarin mensen met een arbeidshandicap massaal de straat op gaan om hun recht op werk op te eisen. Het filmpje verwijst aan het einde naar de website www.maakerwerkvan.nu, waar mensen met een arbeidsbeperking en werkgevers met elkaar in contact kunnen komen.

Foto figuranten tv spot campagne maakerwerkvan.nu
Foto figuranten tv-spot – campagne maakerwerkvan.nu

Wensen worden banen

Sinds de lancering eerder deze week, hebben al ruim 80 mensen een wens ingeleverd en komen de eerste matches op gang. De wensen zijn zeer divers en afkomstig uit heel het land. De campagne is in nauwe samenwerking met mensen met een arbeidshandicap gemaakt, en deze zijn ook betrokken in het vervolg van de campagne. Bedrijven zijn nog wat kopschuw om wensen in te willigen. Wellicht dat nu de afzender bekend is geworden, eventuele koudwatervrees kan worden weggenomen.

De website www.maakerwerkvan.nu is geen platte sollicitatie- of vacaturesite, maar een ‘datingsite’ waar de eerste stappen gezet kunnen worden om dit enorme potentieel beter te benutten. Een soort van ‘nudging’: een duwtje in de goede richting. Bijvoorbeeld doordat bedrijven hun deuren openen om in gesprek te gaan met mensen met een arbeidsbeperking. En zo over en weer misverstanden en onbegrip weg te nemen en netwerken te openen.

1,7 miljoen arbeidsgehandicapten

In Nederland wonen minstens 1,7 miljoen mensen met een beperking. Dat zijn bijvoorbeeld mensen in een rolstoel, maar ook mensen die doof, slechtziend of blind zijn, of die een verstandelijke of psychische beperking hebben. En ook mensen met dyslexie, taalproblemen, autisme of een chronische ziekte hebben vaak een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Het vinden van werk is een groot probleem. Zo hadden mensen met een beperking volgens een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) eind 2017 twee keer zo vaak geen werk als mensen zonder beperking. Werkgevers zijn vaak terughoudend om mensen met een arbeidshandicap in dienst te nemen. Onbekend maakt onbemind. Of ze willen wel, maar vervolgens worden er geen concrete maatregelen genomen om dat ook mogelijk te maken. Ook door de overheid worden niet genoeg banen gecreëerd. Het is de hoogste tijd dat we daar werk van gaan maken.

Tijd van praten is voorbij

“We willen op deze wijze iedereen attenderen op dit probleem en uitnodigen mee te werken aan concrete oplossingen. We halen het probleem op deze wijze uit de bestuurskamers en gooien het op straat. We zullen bedrijven ook gericht benaderen om wensen in te willigen, en dan zetten we best wat druk. De tijd van praten over, is wat ons betreft voorbij”, aldus directeur Jos Verhoeven van Start Foundation. Start Foundation sprong met het zogeheten Stoutfonds eerder in de bres voor jongeren die geen stages mochten lopen, en voor jongeren met autisme die op roc-scholen geweigerd werden.

Bekijk de spot op YouTube: https://youtu.be/fUm3iq0zXes.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio