20.6 C
De Bilt

Aangifte geboorte baby kan nu ook online in gemeente Arnhem

Sinds deze week is het voor kersverse ouders mogelijk om online aangifte te doen bij de gemeente Arnhem van hun pasgeboren baby. Een welkome mogelijkheid, vooral omdat de eerste dagen al druk genoeg zijn. Het online proces is sneller en handiger, omdat je niet naar het stadhuis hoeft. De digitale geboorteaangifte past in de bredere plannen om de dienstverlening uit te breiden naar online mogelijkheden.

‘Jonge ouders hebben het al druk genoeg’

Wethouder dienstverlening Maurits van de Geijn ging deze week persoonlijk zijn gelukwensen brengen bij de jonge ouders die als een van de eersten in Arnhem hun kindje digitaal hebben aangegeven. ‘Mooi om te zien, jonge ouders wiens wereld zo op zijn kop staat door de komst van een kindje waar ze zo naar uit hebben gekeken. Heel hectisch ook. Vanaf dat moment is alles anders en dat moet je als jonge ouder ook leren. Dan is het fijn als dat online kan en je niet naar het stadhuis hoeft om aangifte te doen. Ze hebben het al druk genoeg!’

Snel en simpel online aangifte doen

Online aangifte doen is eenvoudig en kan via arnhem.nl. Je hebt alleen een DigiD en een officiële geboorteverklaring nodig. Rijnstate en verloskundigenpraktijken geven daarvoor op verzoek een officieel document af aan de ouders. In sommige gevallen zijn extra documenten nodig, bijvoorbeeld een eerdere erkenning door de vader. Aangifte op het stadhuis blijft ook mogelijk. Meer informatie over geboorteaangifte en benodigde documenten vind je op www.arnhem.nl/aangiftegeboorte.

Wethouder publieke dienstverlening Maurits van de Geijn op bezoek bij jonge ouders die als een van de eersten in Arnhem hun kindje digitaal hebben aangegeven
Wethouder publieke dienstverlening Maurits van de Geijn op bezoek bij jonge ouders die als een van de eersten in Arnhem hun kindje digitaal hebben aangegeven – Foto: gemeente Arnhem

Meer online dienstverlening

De digitale geboorteaangifte is een voorbeeld van hoe de gemeente Arnhem haar dienstverlening wil verbeteren door meer online mogelijkheden te bieden. In 2023 zijn al online diensten geïntroduceerd en of verbeterd, zoals verhuizing doorgeven, aangifte van overlijden en het aanvragen van uittreksels. In 2024 wil de gemeente online inzicht in betalingen, uitkeringsspecificaties en jaaropgaven voor uitkeringsgerechtigden realiseren. Ook wordt arnhem.nl vernieuwd en verbeterd.

Virtual reality

Een andere vorm van digitale dienstverlening omvat 3D-visualisaties en ‘augmented en virtual reality’. Deze technieken stellen ons in staat om (grote) plannen op digitale wijze te presenteren alsof ze al werkelijkheid zijn. Bijvoorbeeld door de echte wereld nauwkeurig na te bootsen in een virtuele omgeving. Of door middel van de camera van een mobiele telefoon te tonen hoe een specifiek gebouw of weg eruit zou zien in de werkelijke omgeving. Deze innovatieve mogelijkheden worden ingezet bij de participatie in plannen voor het Willemsplein, de Nijmeegseweg en de Hommelseweg.

Persoonlijk contact blijft

‘Als gemeente zijn we er voor onze inwoners’, benadrukt Van de Geijn. ‘Dat betekent ook dat wij de diensten waarvoor zij op ons zijn aangewezen, zo goed en gemakkelijk mogelijk moeten aanbieden. Inwoners doen al steeds meer digitaal, dus is het voor ons logisch om ook die service te bieden. Voor inwoners die liever persoonlijk willen langskomen bij de balie in het stadhuis of in Arnhem-Zuid komen: die blijven gewoon open.’

Foto: Wethouder publieke dienstverlening Maurits van de Geijn op bezoek bij jonge ouders die als een van de eersten in Arnhem hun kindje digitaal hebben aangegeven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio