De gemeente Berg en Dal schenkt de ongebruikte spoorlijn in Groesbeek aan de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. Uit studies naar de spoorlijn naar Kleve blijkt dat op dat traject voorlopig geen trein meer gaat rijden. Het college van burgemeester en wethouders wil daarom de spooronderdelen inzetten op een traject dat wel potentie heeft.
Waarom doet de gemeente Berg en Dal dit?
De beoogde verdubbeling en de elektrificatie van de Maaslijn ligt al lang op de plank. Of en wanneer de plannen kunnen worden uitgevoerd is nog steeds niet bekend. Dit komt mede door stijgende materiaalkosten en een tekort aan materialen. Het college ziet de voordelen van een goede Maaslijn, ook voor de inwoners en bezoekers van Berg en Dal. En ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid is hergebruik van restanten van de spoorlijn een mooie stap.
De gemeente Berg en Dal schenkt daarom alle onderdelen van het spoor. De gemeente vraagt daar dus geen geld voor. De materialen moeten wel worden opgehaald, zodat de gemeente Berg en Dal niet met onvoorziene kosten wordt geconfronteerd. Met de stalen spoorstaven kan ongeveer 7 km spoor worden verdubbeld.
Wat vindt de wethouder?
Verantwoordelijk wethouder Ria Barber: “We hopen hiermee de Maaslijn op het juiste spoor te zetten. Dat is goed voor inwoners en bezoekers van deze regio. We geven de voorkeur aan een goede spoorlijn met veel potentie boven een braakliggend spoor op een traject met weinig potentie.”