Arnhem – De reconstructie van het Roermondsplein is bijna gereed. In aanwezigheid van wethouder Roeland van der Zee werd maandagavond werd begonnen met het bevestigen van de bewegwijzeringsborden aan de portalen. Een klus die deze week wordt afgerond. Door de herinrichting is er een betere doorstroming van het verkeer in alle richtingen. De werkzaamheden begonnen in juni 2018 en duurden daarmee zo’n half jaar.
Dagelijks 118 ton CO2 minder
Doordat de lus in het verkeersplein onder de brug is verdwenen en verkeer vanuit de Willemstunnel nu rechtsreeks de Weerdjesstraat kan inrijden, is het plein een stuk overzichtelijker geworden. Het weghalen van de extra bocht scheelt de gemeente enkele honderden meters asfalt dat niet meer hoeft te worden onderhouden. Over die extra bocht reden dagelijks circa 18.000 auto’s, dat zijn ongeveer 1.325 voertuigkilometers die niet meer gemaakt hoeven te worden. Dat betekent minder reistijd en zorgt voor 118 ton CO2-uitstoot minder per dag.
Willemstunnel Naast de rechtstreekse ‘linksaffer’ naar de Weerdjesstraat, verandert er voor verkeer vanuit de Willemstunnel nog meer. Wie naar Oosterbeek wil, kan niet meer rechtsaf via de Oude Kraan. Automobilisten die naar Oosterbeek willen, rijden nu eerst onder de brug door en slaan dan rechtsaf richting Onderlangs. Het huidige parkeerterrein op de Blauwe Golven blijft bereikbaar via de andere kant van de Oude Kraan.
Wennen
Automobilisten hebben de afgelopen weken al aan de nieuwe situatie kunnen wennen. De reconstructie van het verkeersplein is weliswaar afgerond, over de inrichting van de Blauwe Golven zelf moet de gemeenteraad nog een besluit nemen.