Om overlast en onveiligheid te beperken wordt de toegang tot de Nijmeegse Waalstrandjes aan beide zijden ook in 2022 verboden van 1 mei tot 1 oktober tussen 22.30 en 06.00 uur. De maatregelen om overlast en gevaarlijke verkeerssituaties tegen te gaan op de Waalkade krijgen een permanent karakter. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een evaluatie van de reeks maatregelen om overlast in de gebieden rond de Waal tegen te gaan.
Verbod bij Waalstranden
Sinds juli is de toegang tot de Nijmeegse Waalstranden bij Veur-Lent en in de Ooyse Schependom op de late avond en ’s nachts (tussen zonsondergang en zonsopgang) verboden. Door die maatregel in juli in te stellen, op basis van artikel 461 uit het wetboek van strafrecht, hebben zich daar geen overlastexcessen of geweldsincidenten meer voorgedaan zoals in de zomerperiode van 2020. Daarom wil het college van burgemeester en wethouders de toegang ook in 2022 verbieden van 1 mei tot 1 oktober op die tijdstippen. Er komen onderbordjes die dit aangeven op de verbodsborden die er nu staan.
Toezichthouders en poitie gingen afgelopen zomer voorafgaand aan zonsondergang en tijdens surveillances met bezoekers in gesprek over het verbod, waardoor bekeuringen voor overtreding van het toegangsverbod (€100) niet nodig bleken. Ook het wisselvallige weer en hoogwater hebben een rol gespeeld in het uitblijven van overlastexcessen. Mensen hielden zich over het algemeen goed aan het toegangsverbod, en reacties van omwonenden en bezoekers waren veelal positief. Met name jongeren en studenten lieten via de media en een petitie weten tegen de sluiting te zijn.
Burgemeester Hubert Bruls: “Natuurlijk vind ik het jammer dat de groep welwillende bezoekers ’s avonds laat niet meer van de strandjes kan genieten. Helaas zijn regels nodig om excessen te voorkomen. Bergen afval, geluidsoverlast, drank- en drugsgebruik en geweldsincidenten horen niet in een natuurgebied. En onze handhavers en politiemensen kunnen daar in zo’n weidse, donkere omgeving ook niet optimaal en veilig
tegen optreden.”
Lentse Warande
Ook op de Lentse Warande was overlast. Parkeerplekken werden bijvoorbeeld vaak misbruikt om in auto’s met luide muziek rond te hangen. Daarom werd afgelopen zomer een aantal parkeerplekken geblokkeerd. Dat werkte, al werd bij heel mooi weer nog wel eens hinderlijk geparkeerd. Handhavers en politie hebben hiervoor enkele tientallen bekeuringen uitgeschreven. Voorlopig is met deze maatregelen de grote overlast en parkeerproblematiek daar opgelost.
Waalkade
Op en rond de Waalkade zorgde een groep bezoekers veelal van buiten de stad voor flinke overlast voor passanten en omwonenden, en onveilige verkeerssituaties zoals over de stoep rijden en foutparkeren. Handhaving alleen had onvoldoende effect, zelfs na het uitschrijven van honderden bekeuringen. Daarom is in het voorjaar van 2021 gekozen voor selectieve doorgang voor bestemmingsverkeer (lijnbussen, hulpdiensten en laad- en losverkeer voor schepen) op de Waalkade. Eerst met een beveiliger en later een bussluis met duidelijke bebording, waar een auto wel over kan rijden wanneer toegang noodzakelijk is.
De maatregelen hebben ertoe geleid dat de overlast voor een groot deel is teruggedrongen. Ook omwonenden zijn over het algemeen tevreden over het resultaat. Politie en handhavers hebben nog wel regelmatig moeten bekeuren voor overtredingen in het gebied, zoals het passeren van de bussluis en parkeren. Ook blijven zij alert op mogelijke verplaatsing van overlast naar andere gebieden. De maatregelen op de Waalkade blijven voorlopig bestaan. Er wordt nog een plan uitgewerkt om de Waalkade permanent af te sluiten met een systeem van selectieve toegang, zodat er ook een vergelijkbare situatie ontstaat als het oostelijk deel van de Waalkade.
Fietsbrug De Snelbinder
Op drukke dagen bij mooi weer werd het trottoir op de fietsbrug De Snelbinder regelmatig geblokkeerd door rijen hinderlijk gestalde fietsen. Dat zorgde voor overlast en onveilige verkeerssituaties. Mensen met een rolstoel of kinderwagen konden niet meer over de stoep en hulpdiensten konden niet bij de reling komen. Daarvoor is er een gele lijn op het trottoir gezet en borden die aangeven dat fietsparkeren alleen binnen de lijn mag. Op drukke dagen werden gastheren ingezet om fietsers daarop te wijzen. Alleen op de dagen dat de gastheren aanwezig waren, waren de maatregelen echt effectief. Ook zijn er extra fietsparkeerplekken bij beide zijden van de brug gemaakt, zodat bezoekers van de stranden hun fiets ook beneden kunnen stallen. Deze winter wordt gewerkt aan een meer structurele oplossing, waarbij goede bereikbaarheid per fiets een belangrijk uitgangspunt blijft.