De gemeente Breda versterkt het meldpunt goed verhuurderschap met een Huurteam om huurders beter te kunnen helpen bij hun vragen of klachten over hun huurcontract of verhuurder. Sinds 1 januari 2024 heeft de gemeente al een meldpunt. Via de website van de gemeente kunnen huurders hun vragen en klachten melden.
Tot nu toe kon een aantal klachten direct worden afgehandeld. Bij juridische vraagstukken werden huurders doorverwezen naar bijvoorbeeld het juridisch loket of de huurcommissie. Vanaf vandaag is doorverwijzen niet meer nodig en worden huurders gratis geholpen door professionals van het Huurteam.
Wethouder Arjen van Drunen (wonen): “We zien in andere steden dat een huurteam een effectief middel is om misstanden – zoals een huisbaas die onredelijke servicekosten vraagt – aan te pakken. De afgelopen maanden hebben we de eerste ervaringen opgedaan met meldingen en behoeften van melders. We zien dat we huurders vaak door moeten verwijzen naar externe professionals. Door zelf een Huurteam in te richten met professionals die beschikken over de juiste expertise, kunnen we huurders sneller en beter ondersteunen. En dringen we misbruik op de woningmarkt terug.”
Wet goed verhuurderschap
Door de schaarste aan betaalbare woningen zitten huurders in een kwetsbare positie. Sommige verhuurders maken misbruik van de situatie en komen gemaakte afspraken niet na of leven wet- en regelgeving niet na. Om dit te voorkomen heeft het Rijk in juli 2023 de ‘Wet goed verhuurderschap’ in het leven geroepen. Goed verhuurderschap gaat over de verantwoordelijkheden en verplichtingen voor verhuurders op het gebied van veiligheid, gezondheid, onderhoud, informatieverstrekking en redelijke huurprijzen. Sinds 1 januari moet iedere gemeente een meldpunt hebben waar huurders met klachten of vragen over het gedrag van hun huurder of huurcontract terecht kunnen.
“Met Huurteam Breda voorziet de gemeente in een brede ondersteuning aan huurders in de breedst mogelijke zin. Het Huurteam voorziet in eerlijk en toegankelijk juridisch advies over de rechten maar ook plichten van huurders. Door de samenwerking met de gemeente kunnen ook de meest kwetsbare huurders geholpen worden die anders mogelijk tussen wal en schip zouden vallen”, vertelt Rick Blezer, juridisch consulent van het Huurteam Breda
Ook juridische ondersteuning
Veel vragen die in de eerste periode bij het meldpunt zijn binnengekomen bleken te gaan over servicekosten en het huurcontract. Vragen die beantwoord moesten worden door juridisch adviseurs. Zij maakten tot op heden geen onderdeel uit van het meldpunt. Met de komst van het Huurteam, dat wel bestaat uit juridisch adviseurs, is doorverwijzen niet meer nodig en krijgen melders meteen advies en ondersteuning. Dus ook met vragen over bijvoorbeeld de hoogte van huur of het inhouden van een borg kunnen inwoners bij het Huurteam terecht. De gemeente biedt deze diensten gratis aan inwoners van Breda aan via www.breda.nl/meldpunt-huurproblemen