De komende jaren komen er veel laadpalen bij in de gemeente Drimmelen. Inwoners kunnen nu al meedenken over alle locaties die in beeld zijn. Zo zorgen we samen voor een goed netwerk van laadpalen in de gemeente. Er is een digitale kaart met daarop plekken in de gemeente waar deze laadpalen kunnen komen. Dit is een voorstel. Niet alle locaties kunnen en zullen daadwerkelijk worden gerealiseerd. Vattenfall is de partij die de laadpalen in de gemeente aanlegt en beheert. Van 13 januari tot 10 februari kunnen mensen reageren op de laadplekken.
Nieuwe laadpalen
Steeds meer Nederlanders rijden elektrisch. Het landelijk Klimaatakkoord streeft ernaar dat straks alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Daarvoor moeten er heel veel laadpunten in het land bij komen, ook in de gemeente Drimmelen. Dat gebeurt tussen 2025 en 2029. Drimmelen werkt hierin samen met veel gemeenten in Brabant onder regie van de provincie. Slimme publieke laadinfrastructuur kan een stevige bijdrage leveren aan het versnellen van de energietransitie. De provincie heeft de concessie voor het plaatsen en het beheer van de laadpalen aan Vattenfall verleend.
Hoe werkt het?
Op http://participatie.evmaps.nl/drimmelen kunnen inwoners bekijken waar de nieuwe laadpalen zijn ingetekend. Vragen, opmerkingen of alternatieven kunnen ze aangeven op dat platform. De participatieperiode is van 13 januari tot 10 februari. Naar aanleiding van de reacties wordt een definitieve kaart gemaakt. Die is weer te zien op het platform. Reactie is dan niet meer mogelijk.
Parkeerplekken in Drimmelen
Een laadpaal bevat twee laadpunten met twee bestaande parkeervakken. We reserveren in eerste instantie één parkeerplaats per laadpaal. Op de andere parkeerplaats mogen dan ook gewone auto’s parkeren. Als de laadpaal veel wordt gebruikt, wordt op termijn ook de tweede parkeerplaats gereserveerd.
Vervolg
Na 10 februari doet Vattenfall een voorstel welke laadpalen er als eerste gaan komen. Dat is op de plekken waar nu al veel gebruik wordt gemaakt van laadpalen en op plekken waar er vraag is. De gemeente neemt dan de komende jaren Verkeersbesluiten, elke keer voor een aantal palen tegelijkertijd. Die Verkeersbesluiten worden gepubliceerd in ’t Carillon en op overheid.nl. Als Vattenfall daadwerkelijk een laadpaal in een straat aanlegt, krijgen de bewoners daarover een brief in de bus.