Perifere spoorlijn
De Hoekse Lijn werd geopend in 1891 en aangelegd bovenop een waterkerende spoordijk. Die voorkwam tijdens de Watersnoodramp in 1953 dat het land rond Maassluis en Vlaardingen onderliep. Voor de NS was de 24 kilometer lange Hoekse Lijn een moeilijk rendabel te krijgen verbinding. De nieuwe exploitant, het Rotterdamse vervoersbedrijf RET, denkt binnen een paar jaar 40 procent meer reizigers per metro te vervoeren dan er nu met de trein gaan. ‘Lightrail is een succesformule’, weet RET-directeur Pedro Peters. ‘Modern materieel en een veel hogere frequentie dan de trein.’
De 126-jarige Hoekse Lijn is een van de perifere spoorlijnen die tien jaar geleden op last van het Rijk werden gedecentraliseerd. Deze spoorlijnen maken geen deel uit van het hoofdrailnet en worden daarom niet meer als vanzelfsprekend geëxploiteerd door de NS. Het lot van de Hoekse Lijn ligt sindsdien in handen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), die dus ook kan beslissen van de spoor- een metroverbinding te maken.