Zoetermeer, – Inzicht krijgen in je geldzaken met een digitale buddy die ervoor zorgt dat geld voor vaste lasten direct apart wordt gezet en je in één oogopslag laat zien hoe je er financieel voor staat. Met de Buddy-app kan het. Verschillende gemeenten in Nederland testen de Buddy-app uit. Ook de gemeente Zoetermeer biedt nu 50 Zoetermeerders de mogelijkheid om deze app uit te proberen om meer grip op hun geldzaken te krijgen.
‘Het voorkomen en oplossen van schulden begint met overzicht krijgen op je geldzaken. Het gebruik van de Buddy-app is bedoeld voor mensen die financiële problemen hebben of om welke andere reden dan ook regie op hun geldzaken willen krijgen en houden’, zegt wethouder Margreet van Driel van Werk en Inkomen. ‘Veel mensen kunnen geen financieel coach inhuren en iemand om hulp vragen bij je financiën is toch vaak net een te grote drempel. De Buddy-app kan dan uitkomst bieden’.
Wat doet de Buddy-app?
De app is een bankapplicatie waarmee je je dagelijkse bankzaken kunt doen. Het bijzondere aan de Buddy-app is dat alle vaste lasten, zoals kosten voor huur, hypotheek, gas, licht en water of abonnementen, apart worden gezet, zodat je alleen nog maar ziet wat je die maand nog kunt besteden. De app maakt hiervoor gebruik van een betaalvergunning van de Nederlandsche Bank die hier toezicht op houdt. Zo zijn de gegevens van de gebruiker veilig.
Meedoen?
Inwoners uit Zoetermeer die de app willen proberen, kunnen zich melden bij de gemeente Zoetermeer door een e-mail te sturen naar shv@zoetermeer.nl. De app gebruiken is altijd op vrijwillige basis. De kosten voor het gebruik van de app betaalt de gemeente Zoetermeer. De testperiode beslaat één jaar. In deze testperiode worden gebruikers een aantal keer benaderd met een korte vragenlijst om hun ervaringen te delen. Na deze periode wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor een vervolg.