Gisteren heeft de gemeenteraad van Den Haag het voorstel voor de herinrichting van de Pletterijkade aangenomen. Dit betekent dat de plannen om van de Pletterijkade een veilige, groene en fietsvriendelijke straat te maken, nu definitief doorgaan. De Pletterijkade wordt een Sterfietsroute, een belangrijke schakel in de verbinding tussen het centrum van Den Haag en omliggende gebieden zoals de Binckhorst en Laak.
Wethouder Arjen Kapteijns (Mobiliteit) benadrukt: “Met de herinrichting wordt de Pletterijkade verkeersveiliger, creëren we een aantrekkelijke fietsentree voor de stad en geven het water en het groen langs de kade de ruimte die het verdient. Tegelijkertijd blijft de straat goed bereikbaar voor auto’s van beide kanten.”
Veilige en groene fietsroute op de Pletterijkade
De herinrichting van de Pletterijkade sluit aan op de lopende werkzaamheden aan het riool en de kademuur. Zodra deze zijn afgerond, wordt de straat ingericht als een 30 kilometer per uur straat. De nieuwe inrichting biedt fietsers en voetgangers meer ruimte en zorgt voor een veilige en comfortabele doorgang, terwijl voetgangers en bewoners kunnen genieten van een groene kade met bredere trottoirs, extra bomen en zitplekken langs het water. Voor deze werkzaamheden wordt aangesloten bij de huidige vervanging van de kademuur. Naar verwachting is het plan begin 2026 uitgevoerd.
Tijdens de raad van 23 januari heeft de wethouder ook aangegeven dat het college, op verzoek van de raad, gaat kijken hoe er op de Pletterijkade ruimte kan worden gemaakt voor een verwijzing naar de historie van deze plek. “We willen onderzoeken hoe we een passende verwijzing naar het verleden van deze bijzondere locatie kunnen realiseren en hoe we de cultuurhistorische aankleding van de Pletterijkade kunnen versterken. Dit biedt kansen om niet alleen een veilige en groene straat te maken, maar ook om het Haagse erfgoed een plek te geven,” aldus Kapteijns.
Wat verandert er voor fietsers en voetgangers?
De herinrichting maakt van de Pletterijkade een fietsstraat waar fietsers elkaar veilig kunnen inhalen en naast elkaar kunnen rijden. Auto’s blijven welkom, maar moeten zich aanpassen aan de maximumsnelheid van 30 km/u. Bovendien wordt de hoeveelheid autoverkeer verminderd doordat de linksafbeweging vanaf de Rijswijkseweg naar de Pletterijkade wordt afgesloten. Voor nood- en hulpdiensten blijft de straat toegankelijk. Op het Rijswijkseplein komt een nieuwe fietsoversteek in twee richtingen. Nu ook naar de Binckhorst, wat de doorstroming voor fietsers verder verbetert.
Tijdens de inspraakronde hebben bewoners waardevolle input geleverd. De belangrijkste aanpassing is het toevoegen van een tweerichtingsfietspad op het Rijswijkseplein tussen de Scheepmakersstraat en de Van Maanenkade. Ook het verzoek om verschillende bomensoorten langs de huizen te planten, wordt meegenomen in het definitieve ontwerp.
Toekomstbestendig ontwerp
Met de verwachte verdubbeling van het aantal fietsers op deze route – naar 10.000 per dag in 2030 – en de groei van de omliggende wijken zoals de Binckhorst, bereidt Den Haag zich voor op een duurzame en bereikbare toekomst. “Deze herinrichting is een investering in een veiliger en duurzamer Den Haag, waar fietsen en wandelen steeds aantrekkelijker worden,” aldus wethouder Kapteijns.