Het Mauritshuis ontving een speciale Jubileum Haagse Parel van wethouder Saskia Bruines (Economie) voor het 200-jarige bestaan en haar uitzonderlijke bijdrage aan de stad. Tijdens het evenement Den Haag Onderneemt kwamen vandaag meer dan 500 Haagse ondernemers samen om elkaar te ontmoeten, inspiratie op te doen en ideeën uit te wisselen.
Haagse Parel Mauritshuis
De Haagse Parel is een onderscheiding voor Haagse bedrijven en personen die een bijzondere bijdrage leveren aan de Haagse economie. In 2022 is het precies twee eeuwen geleden dat het Mauritshuis zijn deuren opende voor het publiek. De wereldberoemde verzameling van het Mauritshuis is al 200 jaar voor talloze liefhebbers, bezoekers en kunstenaars over de hele wereld een inspiratie.
Wethouder Bruines: “Het Mauritshuis zet niet alleen wereldwijd haar eigen collectie op de kaart, maar ook Den Haag als aantrekkelijke toeristische bestemming. Een mooi recent voorbeeld is de campagne ‘It’s Happening in Den Haag’, waarbij het Mauritshuis heel nadrukkelijk de verbinding met Den Haag benadrukt. Met recht een parel voor onze stad.”
Versterken ondernemerschap in geheel Den Haag
Den Haag Onderneemt werd voor de vierde keer georganiseerd. Tijdens het event is er teruggekeken op twee jaar corona. Wat hebben we geleerd en hoe kijken we naar de toekomst? De aanwezigen deden inspiratie en kennis op over actuele thema’s, zoals personeelswerving, online vindbaarheid en duurzaamheid. “De afgelopen twee jaar waren voor veel Haagse ondernemers erg zwaar.
Tegelijkertijd ben ik ook trots op alle creativiteit en samenwerking die ik heb gezien in de stad. We weten elkaar vaak beter te vinden. Veel ondernemers hebben zich moeten aanpassen en hadden te maken met onzekerheid. Laagdrempelig contact tussen ondernemers en de gemeente is dan ontzettend belangrijk, bijvoorbeeld via het Ondernemersportaal waar ondernemers terecht kunnen met vragen op het gebied van vergunningen, toezicht en subsidiemogelijkheden”, aldus Bruines.
Kansen en uitdagingen
Goede online marketing en vindbaarheid zijn essentieel. Dit is ook tijdens de coronacrisis heel duidelijk geworden. De gemeente biedt ondernemers subsidie aan via een digitaliseringsvoucher. Dit is zo’n succes dat de subsidiepot wordt opgehoogd en de criteria zijn verruimd. Eerder konden alleen mkb-bedrijven uit de sectoren horeca, retail en persoonlijke dienstverlening de subsidie aanvragen. Nu kunnen alle mkb’ers uit Den Haag er gebruik van maken.
Ook het vinden en behouden van personeel en bedrijfsruimte om te starten of groeien is erg schaars. “De energietransitie zorgt voor veel kansen, maar is voor veel ondernemers ook een grote zorg”, aldus Pieter Scholten, voorzitter MKB Den Haag. De gemeente helpt ondernemers te verduurzamen met bijvoorbeeld gratis energiescans, haalbaarheidsonderzoeken voor zonnepanelen, duurzaamheidskringen met ondernemers en collectieve inkoopacties.
