Om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren, zet de gemeente Den Haag een volgende stap om de maximumsnelheid op steeds meer wegen in Den Haag te verlagen naar 30 kilometer per uur. In reactie op de zorgwekkende stijging van verkeersongevallen in Den Haag, waarbij in 2023 ruim 2.500 ongevallen met letsel plaatsvonden, heeft het college besloten om in 110 straten de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. Deze aanpassing is onderdeel van een bredere pakket aan maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers in de stad te verminderen.
Onderzoek naar maximumsnelheid
Uit onderzoek blijkt dat de kans op een dodelijk ongeval op een weg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur tien keer zo groot is als op een weg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Meer dan 75% van de verkeersongevallen in Den Haag gebeurt op een weg waar de snelheidslimiet 50 km/u is. Dit terwijl ongeveer 35% van de wegen deze snelheid hanteert. Door 30 km/u te rijden, wordt het verkeer voor iedereen veiliger en overzichtelijker.
‘Verkeersveiligheid heeft hoogste prioriteit’
Wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit) benadrukt het belang van deze maatregel “Verkeersveiligheid heeft onze hoogste prioriteit. Door de snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur, doen we een enorme investering in de verkeersveiligheid en verhogen we de leefbaarheid voor onze inwoners. We zetten hiermee een belangrijke stap in de richting van onze ambitie van nul verkeersslachtoffers in 2040.“
De aanpassing van deze straten vindt grotendeels plaats tijdens geplande werkzaamheden, zoals rioolrenovaties, waardoor efficiënt en met minimale extra overlast voor de inwoners wordt doorgevoerd.
Bereikbaarheid gewaarborgd voor nood- en hulpdiensten
Een groot deel, 72 straten, zijn zorgvuldig afgestemd met de nood- en hulpdiensten en HTM om de bereikbaarheid van de stad gewaarborgd. De overige 38 woonstraten, zijn geen onderdeel van de hoofdroutes van deze diensten. Daardoor kunnen deze, tijdens wegwerkzaamheden, makkelijk worden omgevormd tot 30 kilometer per uur wegen. Zo wordt de leefbaarheid en verkeersveiligheid ook in deze gebieden verbeterd. Voorbeelden van straten waar 30 km/u wordt ingevoerd, zijn onder andere de Theresiastraat, Bankastraat, Sportlaan (tussen de Kwartellaan en de Houtrustweg), Kerkhoflaan, Pletterijkade en de Kempstraat (tussen Schalkburgerstraat en Hobbemaplein).
Staat van de verkeersveiligheid
Sinds 2022 is het aantal verkeersslachtoffers met 27% gestegen ten opzichte van 2021, en in 2023 zette deze stijging door met bijna 6%. Uit een recente analyse van de verkeersongevallen in 2023 blijkt dat verbeteringen noodzakelijk zijn. In 2023 vonden dertien dodelijke ongevallen, waarvan de meeste veroorzaakt werden door gevaarlijk verkeersgedrag. Bijna al deze ongevallen vonden plaats op wegen met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.
Om de verkeersveiligheid te verbeteren en kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, beter te beschermen, voert de gemeente de norm van 30 kilometer per uur verder door en richt de (woon)straten daarop in. Door 30 km/u zones in te voeren, wil de gemeente het aantal ongevallen en de ernst daarvan verminderen. Met deze stappen willen we Den Haag veiliger maken voor iedereen.