Den Haag groeit. In 2040 wonen er 100.000 mensen meer in de stad en komen er 50.000 woningen en 48.000 nieuwe banen bij. Dit vraagt 7% meer ruimte, die er niet is. Dit betekent dat er meer mensen onderweg zijn en dat de druk op wegen, fietspaden en het openbaar vervoer toeneemt. Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, presenteert wethouder Arjen Kapteijns (Mobiliteit) de Netwerkstrategie 2040: een plan voor een leefbare en bereikbare stad.
De Netwerkstrategie 2040 sluit direct aan op de Omgevingsvisie van Den Haag. De Omgevingsvisie geef een beeld hoe ruimte wordt verdeeld tussen wonen, werken en mobiliteit, terwijl de Netwerkstrategie zich richt op hoe verkeer en vervoer hierop aansluiten.
Investeren in een bereikbare stad
Den Haag zet in op een stad waarin voorzieningen zoals winkels, scholen en zorg goed bereikbaar zijn, te voet, met het openbaar vervoer of op de fiets. Om dit te realiseren wordt er fors geïnvesteerd in bredere fietspaden, sneller en beter openbaar vervoer en slimme overstapplaatsen (mobiliteitshubs). Hierdoor kunnen inwoners kiezen hoe ze zich verplaatsen.
“Den Haag heeft beperkte ruimte en groeit hard. Daarom maken we bewuste keuzes om de stad bereikbaar en leefbaar te houden,” zegt wethouder Kapteijns. “We werken in een tempo dat de stad aankan en nodig is. Dit is geen kleine aanpassing, maar een grote stap vooruit naar een toekomst waarin het prettig wonen, verblijven en verplaatsen is.”
Wat gaat er veranderen?
Om de groei van de stad op te vangen zonder extra openbare ruimte in te nemen, worden verschillende maatregelen genomen. Voetgangers krijgen meer veilige looproutes, lagere snelheden (30 km/u wordt de norm) en betere verbindingen naar stations en winkels. Fietsers profiteren van bredere fietspaden, een comfortabele en snelle fietsring rondom de binnenstad en extra stallingen bij drukke plekken zoals winkelgebieden en OV-knooppunten. Dit is nodig omdat het aantal fietsers op drukke routes zoals de Laan van NOI naar verwachting zal stijgen van 7.000 naar 20.000 per dag, en op sommige plekken zelfs tot 35.000.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer wordt sneller en betrouwbaarder door hogere frequenties en betere overstapmogelijkheden bij stations zoals Laan van NOI en Moerwijk. De Koningscorridor en Zuidwestlandcorridor worden verder ontwikkeld, en de Oude Lijn krijgt een frequentieverhoging, waardoor forenzen vaker de trein kunnen nemen.
De auto blijft belangrijk voor langere afstanden, maar binnen de stad krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte. Ook worden de hoofdwegen verbeterd, zodat de stad ondanks de groei bereikbaar blijft. Parkeren gebeurt vaker in garages of aan de stadsrand, zodat straten veiliger en leefbaarder worden.
Wat levert dit op?
Minder autoverkeer in woonwijken betekent minder drukte, schonere lucht en meer ruimte voor groen. Binnen de bebouwde kom wordt 30 km/u de standaard, wat naar verwachting 300 tot 400 letselongevallen per jaar scheelt.
Door de geplande maatregelen zal het aantal auto- en vrachtverkeer met 4% afnemen. In combinatie met elektrificatie en de zero-emissiezone voor vracht- en bestelverkeer leidt dit tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot. Daarnaast zal door de aangepaste verkeersmaatregelen en een verbeterd OV-netwerk de bereikbaarheid van belangrijke locaties zoals ziekenhuizen, winkelgebieden en bedrijven verbeteren, zo is de verwachting van gemeente Den Haag.
Hoe gaat Den Haag dit doen?
Tot 2028 worden meer wegen aangepast naar 30 km/u, komen er extra fietspaden en wordt het openbaar vervoer verbeterd. In de periode 2028-2035 worden nieuwe ongelijkvloerse kruisingen en mobiliteitshubs aangelegd, en wordt deelmobiliteit verder ontwikkeld. Na 2035 blijven we investeren in betere OV-verbindingen en innovatieve oplossingen voor vervoer, zoals slimme verkeerssystemen.
Meer informatie
Animatie Netwerkstrategie 2040
Netwerkstrategie 2040 – voor een leefbaar en bereikbaar Den Haag (RIS 321330)