De gemeente Den Haag heeft haar regels voor het nieuwe terrasseizoen verduidelijkt. Bijvoorbeeld als het gaat over de verdeling van ruimte op terraspleinen. Verder gaat er vanaf 1 maart 2025 een aantal nieuwe regels gelden. Bijna 900 bewoners en (horeca)ondernemers dachten de afgelopen periode mee over de terrasregels tijdens bijeenkomsten, straatgesprekken en online.
Wethouder Nur Icar (MKB en Participatie): “We hebben ontzettend veel bewoners en ondernemers gesproken over hun wensen voor de regels in het nieuwe terrasseizoen. Daar is zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Ondernemers dragen met hun terrassen bij aan een levendige en gezellige binnenstad, daar moet ruimte voor zijn. Tegelijkertijd moet de openbare ruimte toegankelijk, veilig en gastvrij blijven. Duidelijke regels helpen daarbij.”
Aantal nieuwe regels terrasseizoen
Naast de verduidelijking van de regels, is er een aantal nieuwe regels. Vanaf 1 maart 2025 gelden er bijvoorbeeld regels voor de inrichting van terrassen op pleinen. Zo blijft er een balans gewaarborgd tussen terrassen en andere functies, zoals groen, speelplekken en evenementen. Verder zijn er nieuwe regels om de toegankelijkheid rondom terrassen te verbeteren. Ook komt er een brochure waarin alle regels voor terrassen op één plek zijn samengebracht.
Het herziene terrassenbeleid geldt vanaf 1 maart 2025 voor nieuwe aanvragen van terrasvergunningen. Bestaande vergunningen blijven geldig voor de vergunningsperiode. De nieuwe regels gelden voor in ieder geval een jaar en vindt u hier. Eind 2025 worden deze geëvalueerd. Meer informatie vindt u hier.