Het aantal ongevallen met fatbikes neemt in heel het land toe. In Gorinchem valt het toenemend aantal ongevallen extra op in de Haarwijk, vooral onder jonge bestuurders. Zij rijden vaak te hard, in groepen en op plekken waar dat niet is toegestaan. Soms zelfs op opgevoerde, illegale fatbikes. Dit levert levensgevaarlijke situaties op voor henzelf en andere weggebruikers.
Om de risico’s op ongevallen met jonge fatbikers in de Haarwijk te verminderen, komen Politie Lek en Merwede, Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland en de gemeente Gorinchem samen in actie. Op 26 september trapten zij een campagne af om de jongeren én hun ouders te informeren over de risico’s en de regels voor fatbikes.
“We mikken met onze campagne vooral op tieners en hun ouders in de Haarwijk. In het eerste half jaar zijn hier al 16 ongevallen met fatbikers geweest. Dat aantal móet naar beneden. Naar 0, wat ons betreft”, vertelt Ada Aalbrecht, projectleider verkeersveilig gedrag bij ROV Zuid-Holland. De Haarwijk is een diverse wijk waar relatief veel jongeren wonen; ongeveer een derde is jonger dan 25 jaar. “Onder jongeren is de fatbike een populair vervoersmiddel. Het probleem is dat ze regelmatig harder rijden dan is toegestaan. Bovendien doen jongeren dat vaak in groepen, op voetpaden en in voetgangersgebieden. Het risico op ongevallen is daardoor onacceptabel groot geworden.
Startschot campagne
De campagne ging op donderdag 26 september van start. Van 8 tot 10 uur in de ochtend voerde de politie samen met enkele handhavers van de gemeente een grootschalige controle uit bij het spoor richting de Grote Haarsekade. Het doel van de campagne is om aandacht te vestigen op het rijgedrag van jonge fatbikers en om uit te leggen wat de regels en risico’s zijn rondom de fatbike.
Veel jongeren en hun ouders weten bijvoorbeeld niet dat een gashendel boven de 6 km/uur verboden is, dat de boete voor te hard rijden 310 euro is en dat je zelfs een strafblad riskeert bij een overtreding.
Kennis en gedrag rond fatbikes
Met de campagne besteden de politie, ROV Zuid-Holland en de gemeente samen vooral veel aandacht aan kennis en gedrag. Veel jongeren overzien de risico’s niet en kennen de regels voor fatbikes niet goed genoeg. Datzelfde geldt voor hun ouders, die een grote verantwoordelijkheid hebben voor de veiligheid en het gedrag van hun kind. Jonge verkeersdeelnemers beschikken nu eenmaal nog over onvoldoende vaardigheden om verkeersrisico’s in te schatten, zowel voor zichzelf als de ander.
Het wordt extra gevaarlijk als ze te hard rijden, en dat is regelmatig het geval met fatbikes. Ze mogen maximaal 25 km/uur, maar sommige exemplaren zijn simpel op te voeren tot wel 50 km/uur. Levensgevaarlijk. Als we de kennis over regels en risico’s van fatbikes vergroten bij jongeren en hun ouders, kunnen we het rijgedrag veranderen. Zo moet het voor iedereen veiliger worden op straat.
Gerichte benadering
De campagne loopt tot eind oktober. De jongeren en hun ouders worden de komende weken op veel verschillende manieren geïnformeerd over de regels en risico’s van fatbikes via posters, flyers en voorlichting op school. Ook de socialmediakanalen van wijkagenten, handhavers, gemeente en jongerenwerkers van jongerencentrum The Mall worden benut om zoveel mogelijk mensen te bereiken en te informeren. Samen maken we een punt van 0 verkeersongevallen.