Dordrecht – Dordrecht past voor toekomstige nieuwbouw in de stad de parkeernormen aan om haar groeiambitie mogelijk te maken. Die worden flexibel en gebiedsgericht. Op plekken waar veel OV en goede fietsmogelijkheden zijn, kan de parkeernorm voor nieuwbouw omlaag. De noodzaak voor een autoparkeerplaats is dan kleiner. Dat geldt onder meer voor ontwikkelingen in de binnenstad en de 19e Eeuwse Schil. In het autoluwe gebied gaat de parkeernorm zelfs naar nul. Voor huidige bewoners verandert er niets; deze parkeernormen gelden voor nieuwe ontwikkelingen in de stad.
Groeiambitie
Dordrecht wil groeien, binnen de huidige stadsgrenzen. Daarvoor moet de stad aantrekkelijk blijven. Dus niet alleen extra woningen, maar ook een prettige openbare ruimte, een goede bereikbaarheid en een autoluwe binnenstad. Om die groeiambitie mogelijk te maken moeten openbaar vervoer, auto, fiets en lopen zo slim mogelijk gecombineerd worden. Daarbij horen nieuwe, gebiedsgerichte en flexibele parkeernormen voor toekomstige ontwikkelingen. Flexibilisering is bovendien noodzakelijk om nieuwe ontwikkelingen niet te stagneren; de huidige parkeernormen vormen nu te vaak een obstakel.
Gebiedsgerichte groeiambitie
Wethouder Rik van der Linden (Bereikbaarheid): “We bekijken de groeiambitie per gebied. Als woningen, arbeidsplaatsen en voorzieningen goed bereikbaar zijn per fiets en openbaar vervoer, zoals in en om het centrum nabij de Spoorzone en op het Gezondheidspark/Leerpark, wegen we dat als ‘reductiefactor’ mee in de parkeernormering voor de auto. Die kunnen daarom lager. Voor het autoluwe gebied stellen we de parkeernorm zelfs op nul. Daarmee beschermen we onze binnenstad en blijft het voor toeristen aantrekkelijk.”
Minder parkeerplaatsen nodig met groeiambitie
De nieuwe parkeernormen gelden voor toekomstige ontwikkelingen. Van der Linden: “Voor huidige bewoners verandert er niets. Wie nu recht heeft op een parkeervergunning houdt dat recht.”
Verandering normen nieuwe woningen
Maar voor nieuwe woningen veranderen de normen wel. “We zien steeds meer dat er per woning minder parkeerplaatsen nodig zijn. Mensen pakken de fiets, delen een auto, gebruiken OV. Starre normen die per woning 1,6 parkeerplaatsen eisen, passen daar niet meer bij. Bovendien is er in de stad weinig ruimte. Ontwikkelaars geven aan met minder parkeerplaatsen toe te kunnen. Mensen die een nieuwe woning in de Schil of binnenstad kopen, kiezen daar dan bewust voor.”
Nieuw
Het verder verlagen van de parkeernorm door andere vormen van mobiliteit mee te rekenen als reductiefactor is vrij nieuw. In hoeverre een bouwontwikkeling gebruik kan maken van die reductiefactoren is afhankelijk van de vervoersmogelijkheden in de omgeving.
OV-knooppunten
Buiten het centrum en Gezondheidspark/Leerpark verandert de parkeernorm niet. Van der Linden: “Die plekken liggen vaak verder van OV-knooppunten. Bovendien verwacht je in die gebieden je auto in de buurt van je huis kwijt te kunnen. Toekomstige ontwikkelingen moeten daar dan ook aan voldoen.”
Fiets
Naast parkeernormen voor de auto stelt Dordrecht ook normen op voor het aantal fietsparkeerplaatsen per ontwikkeling.