Zwijndrecht – In september 2021 gaat de nieuwe inrichting voor het Veerplein en omgeving van start met de Nieuwstraat. Dat is het plan van het college van burgemeester en wethouders van Zwijndrecht. De Nieuwstraat, het Maasplein en De Werf zijn daarbij als eerste aan de beurt. Het college vraagt aan de gemeenteraad hiervoor een krediet van ruim twee miljoen euro vrij te geven.
Nieuwstraat
De Nieuwstraat krijgt een nieuwe indeling. Een deel voor de bestaande bebouwing wordt een trottoir. De rijweg en nieuwe groene parkeervakken komen wat hoger te liggen dan nu. De drie grote bomen blijven daarbij behouden. Het parkeerterrein wordt omringd met groene hagen. Een poller zal de straat en de parkeervakken in tweeën verdelen. Een deel is voor de bewoners (vergunning) en een deel is voor bezoekers. Op die manier wordt minder verkeer vanuit het Marsdiep verwacht.
Blij als eerste schop de grond in gaat
Wethouder Jos Huizinga is blij als de eerste spade de grond ingaat. “Er wordt al heel lang gesproken over een nieuw aanzicht van het Veerplein en omgeving. Deze werkzaamheden geven een goed begin aan de kwaliteit en de sfeer van het gebied. Het is ook fijn dat we overeenstemming hebben met de direct omwonenden en ondernemers over de Nieuwstraat.”
Maasplein/de Werf
Tegelijk met de Nieuwstraat gaat de gemeente aan de slag op het Maasplein en De Werf. Dit gebied wordt sfeervoller gemaakt met ‘groene’ parkeerplaatsen. Op het plein komen twee soorten iepen die bestand zijn tegen bepaalde ziekten. De parkeerplaatsen worden ook hier omringd met groene hagen. De afvalcontainers gaan ondergronds.
Blijvend in overleg
De gemeente blijft in gesprek met de omgeving, ook over de uitvoering van de plannen. Er is regelmatig overleg met diverse bewoners (vertegenwoordigers) en ondernemers. Daarnaast is er een klankbordgroep. Daarin is onder meer besproken om geen blauwe zone in te voeren, omdat dit geen goede oplossing is in combinatie met de horeca. Op Veerplein, Zomerlust, Maasplein blijft er tweerichtingsverkeer, zodat het gebied ook met de auto goed toegankelijk blijft. Huizinga: “We merken wel dat parkeren een gevoelig onderwerp blijft. Een deel van de bewoners kan instemmen met de voorgestelde uitwerking. Een aantal bewoners houdt problemen met gekozen oplossingen.”
Vervolg werkzaamheden
De werkzaamheden aan de Ringdijk zijn gepland na 1 april 2022. Die betreffen een 30 kilometer zone, veiliger oversteekplaats en parkeerplaatsen. Met het vernieuwen van de kade Veerplein wordt eind 2021 begonnen. Daarna volgt het opnieuw inrichten van het Veerplein zelf. Volgens planning moet het nieuwe Veerplein klaar zijn in 2023.