Dordrecht – De restauratie van de Straatman scheepslift, ofwel het ‘schroevendok’, is klaar. Woensdagmiddag keert het fotogenieke rijksmonument terug naar zijn vertrouwde plek in de Wolwevershaven. Dat is veel eerder dan verwacht. Het schroevendok wordt op een ponton over water vervoerd vanaf de Ribowa werf aan de Westergoot, waar de restauratie grotendeels plaatsvond. Zoals de scheepslift vertrok, zo keert hij ook weer terug. Een spectaculair gezicht, waarbij iedereen opnieuw van harte welkom is. De verwachte aankomsttijd is tussen 12.00 en 13.00 uur.
Schroevendok rijksmonument
De firma Straatman heeft het schroevendok in 1928 gebouwd. Het is een soort lift waarmee men schepen uit het water tilde. Zo kon men bij de scheepsschroef voor reparaties. In 2002 kreeg de scheepslift de status van rijksmonument. 1928 is als bouwjaar voor een monument niet eens zo heel erg lang geleden. Maar het is een bijzonder object. Deze scheepslift is uniek in Nederland. Om die reden heeft het Rijk het schroevendok aangewezen als industrieel archeologisch monument.
Dordts bedrijfsleven
In 2000 is het schroevendok ingestort. Het is toen opgeknapt, maar zoveel jaar later had roest het ijzer ernstig aangetast. Het was tijd voor een grootscheepse restauratie. Bij de restauratie leverde een keur aan ondernemingen uit het Dordtse bedrijfsleven een flinke bijdrage. Iv-infra b.v. is de projectleider. De Jong constructiewerkplaats verzorgt de restauratie. Rederij T. Muller zorgt voor het vervoer per ponton naar en van de werf van Ribowa, aan de Westergoot. Merwe Straal- en Spuitbedrijf b.v. zorgde voor het schoonstralen en herspuiten van de lift. Aannemersbedrijf Pullen b.v. herstelde en verving de houten onderdelen en bouwde het houten bedieningshuisje opnieuw op. Riwal leverde de hoogwerker. Kraak decoreert restaureerde de belettering.
Terugkeer Schroevendok in stroomversnelling
Aanvankelijk zou het schroevendok pas in september terugkeren naar de Wolwevershaven. De restauratie kwam in een stroomversnelling omdat het klaar moest zijn voor de start van de onderhoudswerkzaamheden aan de brug over het Wantij. Die beginnen naar verwachting nu op 29 juli. Vanaf dan kan de brug in de N3 niet meer open voor hoge schepen. Omdat vervoer van het schroevendok alleen over water mogelijk is, moest het restauratiewerk voor die datum klaar zijn.
Restauratiekosten
De Provincie Zuid-Holland betaalt de helft van de restauratiekosten. De provincie helpt ons erfgoed te beschermen, beleefbaar te maken en te benutten. Dat doen ze in het kader van de erfgoedlijn Waterdriehoek. Hiertoe behoren de iconen Kinderdijk, de binnenstad van Dordrecht en de Biesbosch. Samen vertellen deze iconen het verhaal van het water, met daarin een centrale rol voor ons maritiem-industriële erfgoed. Een deel van het geld komt uit wat er nog rest in de kas van de Stichting Schroevendok Straatman, de vorige eigenaar. De Gemeente Dordrecht, sinds 2018 eigenaar van de scheepslift, past de rest bij.