De aankomende jaren breidt de gemeente Helmond het aantal openbare oplaadpunten in Helmond stapsgewijs verder uit. Dat is nodig, want steeds meer mensen rijden elektrisch. Arno Bonte, wethouder Mobiliteit en Duurzaamheid, hoopt het elektrisch rijden hiermee aantrekkelijker te maken. “Elektrische auto’s stoten geen schadelijke gassen uit, zoals CO2, stikstofoxiden of fijnstof, wat helpt om luchtvervuiling te verminderen en de klimaatverandering tegen te gaan. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de gezondheid van de Helmonders”.
De komende 4 jaar komen er rond de 250 nieuwe laadpalen bij. Dit is afhankelijk van hoeveel er wordt geladen. Op dit moment zijn er binnen de gemeente Helmond 190 laadpunten aanwezig. Reageren op de voorgestelde locaties voor de eerste 40 laadpalen kan van 16 december tot en met 12 januari. Waarschijnlijk kunnen inwoners of bezoekers dan vanaf de zomer van 2025 hun elektrische auto opladen bij deze palen.
Bekijk de voorkeurslocaties voor de eerste 40 openbare oplaadpalen
Op basis van de criteria die gelden voor het plaatsen van een laadpaal, maakte de gemeente een voorstel voor het plaatsen van de eerste 40 elektrische oplaadpunten verdeeld over de stad. Een kaart met voorgestelde locaties staat op www.helmond.nl/laadpalen. De gemeente wil graag weten of de voorgestelde locaties aansluiten bij de wensen van de toekomstige gebruikers. Zij kunnen ook een alternatieve locatie voorstellen. Dat alternatieve voorstel moet uiteraard wel voldoen aan de criteria voor het plaatsen van laadpalen. Reageren kan tot en met 12 januari.
Criteria voor een locatie voor een elektrisch oplaadpunt
Bij het uitkiezen van geschikte locaties voor nieuwe laadpalen bekijkt de gemeente verschillende factoren, waaronder het gebruik van de bestaande laadpalen. Ook kijken we onder andere naar verkeersveiligheid, breedte van de stoep, aanwezigheid van boomwortels en mogelijkheden voor elektriciteitsaansluiting. Een volledig overzicht van criteria staat op www.helmond.nl/laadpalen.
Bewoners met een eigen parkeerplaats zorgen zelf voor een oplaadpunt op eigen terrein.
Naar verwachting worden de laadpalen ongeveer in de zomer van 2025 geplaatst
Na 12 januari bekijkt de gemeente de reacties op de voorgestelde locaties. Mogelijk past ze de locaties op basis van deze reacties aan. Dit leidt tot een lijst met definitieve locaties. Hiervoor maakt de gemeente een verkeersbesluit. Dat verkeersbesluit ligt vervolgens 6 weken ter inzage. Als er geen bezwaren komen op dit verkeersbesluit, is dit in april afgerond en mag er geplaatst worden. De verwachting is dat het merendeel van de laadpalen ongeveer in de zomer van 2025 geplaatst wordt.
Elektrisch rijden is een belangrijk onderdeel binnen de energietransitie
Als onderdeel van het klimaatakkoord is de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) vastgesteld. Hierin staat onder meer dat de mogelijkheden om een auto op te laden geen belemmering moet zijn om een elektrische auto aan te schaffen. Elektrische auto’s zijn niet alleen schoner en duurzamer, maar door slim laden is het ook mogelijk om (toekomstige) overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te voorkomen. Gemeenten staan aan de lat voor de uitrol van publieke laadinfrastructuur en moeten deze faciliteren. De openbare laadpalen gebruiken stroom die 100% uit wind is opgewekt door Nederlandse windmolens.