7.4 C
De Bilt

Nieuwe randweg om Heeze na 40 jaar open

Heeze – Vele jaren wordt er over gesproken. Al in 1969 zijn de eerste studies uitgevoerd. De wegen waren destijds nog van de provincie en het omleiden van het verkeer over de Strabrechtseheide zou toch mogelijk moeten zijn. Gelukkig is dit niet doorgegaan. Het eerste rapport met een randweg ongeveer op het huidige tracé, dateert uit 1982. Geconstateerd werd dat de provinciale weg door Heeze, met de benaming T21, een toenemende verkeersdruk ervoer wat tot ongewenste situaties leidde. Maatregelen waren nodig.

Verschillende varianten leverden geen meerderheid op

Sindsdien zijn verschillende studies verricht naar de mogelijkheden, maar geen enkele variant kon rekenen op een meerderheid. Terwijl het in de kom van Heeze alsmaar drukker en drukker werd. De drukte nam nog extra toe door het steeds maar uitdijende industrieterrein “de Poortmannen”. Grote vrachtwagencombinaties rijden sindsdien door de kern van Heeze en maken het er bepaald niet veiliger op.

Randweg liet lang op zich wachten

In 2001, dus 20 jaar later, is er nog steeds geen randweg. Wel is het gemeentebestuur ervan doordrongen dat er iets moet gebeuren. Er wordt een stappenplan vastgesteld, waarin de centrumwegen door Heeze worden afgewaardeerd tot 30 km zones en het tracé van de randweg, zoals die er nu ligt, vorm krijgt. Een paar jaar later wordt als eerste stap het winkelgebied aangepakt. Dit moet een prettig verblijfsgebied worden met afwisselend winkels en terrasjes. Omdat ook het rioolstelsel in het centrum aan vervanging toe was, zijn de Kapelstraat en Jan Deckersstraat heringericht met een bredere stoep en suggestiestroken voor de fiets. Maar er was nog steeds geen alternatief voor het verkeer door het centrum.

Haalbaarheid

In 2010 heeft de gemeente een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren. Onderzocht moest worden of er ten zuiden van Heeze, een randweg financieel, procedureel en planologisch haalbaar is. Uit dit onderzoek bleek dat een randweg met een nieuwe woonwijk haalbaar, maar risicovol is. Daarom werd gezocht naar een partner die het risico wilde delen. Uiteindelijk bleek de Bank Nederlandse Gemeenten bereid om samen met de gemeente een nieuwe wijk te ontwikkelen met een randweg.

Lange procedure wijzigen bestemmingsplan

Sindsdien zijn er gronden aangekocht en is het bestemmingsplan in procedure gebracht. Het bestemmingsplan werd na een lange procedure, door de hoogste algemene bestuursrechter van het land, de raad van state, in 2018 onherroepelijk verklaard. Eindelijk kon de schop de grond in.

1,5 kilometer stil asfalt op Randweg

De randweg is 1,5 km lang, uitgevoerd in stil asfalt. Er is gekozen om het profiel van de Muggenberg, dus gescheiden rijbanen met een middenberm, door te trekken. Afwisselend zijn in de middenberm en langs de rijbanen bomen geplant, zodat na een aantal jaren de randweg een echte laanstructuur krijgt. De randweg krijgt de toepasselijke naam Randweg en wordt vanaf nu dus geschreven met een hoofdletter R. Na een halve eeuw is de Randweg eindelijk klaar.

Maar we zijn er nog niet. In de komende maanden presenteert de gemeente haar visie op de verkeerstructuur, zodat alle kernen ontlast worden van het doorgaande verkeer.  Het eerst project is de Muggenberg van stil asfalt voorzien. Aangezien de Muggenberg onderdeel is van de nieuwe Randweg. Dat zal nog dit jaar gebeuren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio