1.8 C
De Bilt

Renovatie van fietstunnel Boutenslaan

Eindhoven – De fietstunnel onder de Boutenslaan is het meest recente project dat gemeente Eindhoven kan toevoegen aan de inmiddels indrukwekkende lijst tunnels die zijn aangepakt volgens de Tunnelvisie. De fietstunnel is toe aan een renovatiebeurt waarbij niet alleen de betonschades, kitnaden en wateroverlast worden aangepakt, maar ook het schilderwerk. Later dit jaar wordt de tunnelverlichting vervangen door ledlampen. Omdat de tunnel regelmatig wordt beklad en maandelijks gereinigd moet worden, heeft de gemeente ervoor gekozen om deze aan te pakken binnen de Tunnelvisie.

Fietstunnel

De tunnel onder de Boutenslaan is een fietsverbinding tussen Gestel binnen en buiten de ring en is tevens onderdeel van de Slowlane route. De gemeente is inmiddels gestart met reinigingswerkzaamheden. De tunnel is de komende weken afgesloten.

Keuze ontwerp

Het Rotterdamse bureau Murals.inc. kreeg de opdracht om een uitvraag te doen voor een abstract ontwerp. Murals.inc. won in 2019 de ontwerpwedstrijd voor de Kadebrug over het Eindhovens Kanaal met een ontwerp van Luuk Bode. Vanwege de complexe verkeerssituatie zijn figuratieve ontwerpen niet geschikt omdat die verkeersdeelnemers teveel kunnen afleiden.

Renovatie

Uit een voorselectie van Murals.inc, nodigde de beoordelingscommissie van de gemeente drie kunstenaars uit om op basis van een programma van eisen een schetsontwerp te maken. Belangrijke uitgangspunten voor het ontwerp zijn onder andere: het verbeteren van het sociale veiligheidsgevoel, een goede lichtopbrengst in de tunnel en gebruikmaken van de vormen van de tunnel. Het opvallende ontwerp van de Amsterdamse kunstenares Aam Solleveld is met grote voorsprong gekozen als beste ontwerp voor de fietstunnel onder de Boutenslaan.

Fietser bevindt zich in het kunstwerk

Aam Solleveld’s ontwerp, een zwart-wit patroon van horizontale lijnen, beslaat de gehele tunnel. “De tunnel is al een architectonisch totaalwerk met het afgeronde plafond en de fraaie, uitnodigende entrees aan beide zijden. Door de vervuiling en bekladding is dat momenteel niet goed zichtbaar. Ik wil de tunnel als geheel aanpakken en tot een geheel nieuwe ervaring maken die in harmonie is met het bestaande ontwerp.”

“De tunnel zie ik als het kunstwerk. In plaats van de wand als een groot canvas te gebruiken, versterk ik het bestaande betonnen ontwerp met zijn markante entrees. De maat en veiligheid van de tunnel vraagt om één uniforme aanpak, zonder details die afleiden. De fietsers en voetgangers bevinden zich ín het kunstwerk en worden er onderdeel van. Zij zijn de kleurelementen, het contrapunt, in de tunnel. De grafische lijnen en het contrast zorgen dat kleur er extra ‘uitspringt’, het maakt mensen zichtbaarder.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio