Noordoostpolder – Ruim 50 kinderen lieten de Bosbadhal woensdag 13 oktober op zijn grondvesten schudden. Tijdens de touwspringchallenge van de Noordoostpolder gingen kinderen van verschillende basisscholen de uitdaging met elkaar aan. Wie kan er het langst touwspringen?
Mooie medaille
De winnaars waren Angela Hofstra van basisschool de Ark (groep 6), Mabel Ashouwer van basisschool De Sprang (groep 7) en Paloma Bänzinger van basisschool De Triangel (groep 8). Zij ontvingen een mooie medaille en een verrassingspakketje.
Creactieve challenge
Daarnaast konden de groepen meedoen aan een creatieve challenge. Vier scholen deden hieraan mee. Een jury bestaand uit wethouder Wiemer Haagsma, beweegcoach Friso Bakker en Bas Masseus van de Freerunacademy koos de meest creatieve act. Dit was de groep van de Schalmei uit Bant. Deze kinderen mogen met de hele groep naar de Strandhoeve voor een sportieve activiteit.
Touwspringrage
De leerlingen van groepen 6, 7 en 8 deden op school al een voorronde om te bepalen wie het langst van hun groep kon touwspringen. Enkele weken voor de grote finale kregen de leerlingen een springtouw om te oefenen. De beweegcoaches van Carrefour maakten een lespakket waarmee de leerkrachten aan de slag konden. De afgelopen weken werd er dan ook druk op de verschillende schoolpleinen gesprongen. De groepwinnaars namen het in de Bosbadhal tegen elkaar op.
De challenge was voor de groepen 6, 7 en 8 maar ook de leerlingen van de lagere groepen raakten al snel verslingerd aan het springen. Naast de challenges werden de leerlingen verrast met een creatieve act van de Freerunacademy.
Bewegen is gezond
Wethouder Wiemer Haagsma kwam met het initiatief: ‘Ik vind het belangrijk dat kinderen ervaren hoe leuk bewegen kan zijn. Touwspringen is een laagdrempelige manier van bewegen. Je hebt alleen een touwtje nodig.’ Gemeente Noordoostpolder stimuleert kinderen om (meer) te bewegen. Bewegen is gezond. Door middel van de JOGG-aanpak (Gezonde jeugd, gezonde toekomst) en de inzet van de beweegcoaches zet de gemeente hierop in.