Citymarketeers nemen binnenstad Enschede onder de loep

Enschede – Dinsdag 12 december waren Nederlandse en Duitse citymarketeers uit de Euregio te gast in Enschede. Het toeristische projectbureau van de EUREGIO heeft een grensoverschrijdend citymarketing netwerk opgestart. Doel is om grensoverschrijdend kennis en ervaringen te delen.

Gastheer Citymarketeers

Enschede Promotie is de eerste gastheer van de Nederlands-Duitse citymarketing bijeenkomst binnen het Interreg-project “Grenzeloze Toeristische Innovatie (GTI)”. De genodigden keken bij Enschede Promotie achter de schermen en brachten een bezoek aan de binnenstad. Dat leverde waardevolle inzichten op.

Belangrijke feedback

‘Het was een geslaagde eerste netwerkbijeenkomst; de citymarketeers gaven hun feedback op onze binnenstad’ stelt Marieke ter Brugge, directeur Enschede Promotie. ‘Enschede Promotie maakt gebruik van de expertise van de collega’s’. De projectpartners willen graag meer inzicht krijgen in de manier waarop bezoekers de stad beleven, waarbij de focus ligt op bezoekers uit Duitsland.

Meerdere kansen bekeken

De citymarketeers hebben gekeken naar het winkelaanbod, toegankelijkheid en informatievoorziening. Zij zijn gevraagd aan te geven wat hen opviel in de binnenstad, waar volgens hen kansen liggen en waar verbeteringen. Ook hebben zij vooraf de websites uitinenschede.nl, stadtenschede.de en de social media kanalen beoordeeld.

Promotie Enschede

Positief verrast

Na de rondgang gaven de aanwezigen aan positief verrast te zijn over de winterse  aankleding van de binnenstad, de gemoedelijke sfeer en het grote en veelzijdige horeca-en winkelaanbod. Aanbevelingen van de deelnemers waren het verbeteren van de bewegwijzering in de parkeergarages en het grotendeels ontbreken van meertalige informatie op monumentale gebouwen.

Sinds 2012 bezig met campagne

Enschede voert al sinds 2012 campagne in Duitsland en werkt daarbij graag samen met Duitse partners over de grens. Hier ligt de nauwe samenwerking met het EUREGIO projectbureau voor de hand. Projectleider Heike Rieger van de EUREGIO: ‘Bij steden aan beide kanten van de grens was interesse elkaar beter te leren kennen en van elkaar te leren. Ze krijgen nu de kans om een kijkje te nemen in elkaars keuken en van elkaars kennis gebruik te maken.’

Het Citymarketing netwerk maakt deel uit van het grensoverschrijdende INTERREG-project “Grenzeloze Toeristische Innovatie (GTI)”. De volgende bijeenkomst is gepland in het voorjaar 2018. De stad Münster is dan gastheer. Andere initiatieven in dit netwerk zijn professioneel doorgevoerde ‘Mysterie checks’ door buurlandgasten en ‘1 op 1 samenwerking tussen een Nederlandse en Duitse stad in het EUREGIO-grensbied´.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Nieuws uit deze regio

Aspen Valley treft geen blaam bij uitbraak

Enschede - Als er geen landelijk verbod op het voeren van nachthoreca tot en met 13 augustus zou gelden, dan zou het club-deel van...

Gemeente plaatst bordjes langs de weg: even niet maaien

Losser - Vanaf deze week staan op verschillende plekken in de gemeente Losser bordjes in het groen langs de weg: “Hier geven wij insecten...

Boerenmarkt op zaterdag 31 juli in LOsser

Losser - Zaterdag 31 juli van 10 tot 16 uur is het weer zover: de Boerenmarkt in Losser. Een folklore markt met producten van omliggende boerderijen. Slenter langs de kramen en...

Bijenbeweging zoekt docenten voor bijles

Zwolle - Het gaat niet goed met onze bijen en om deze reden zet de Bijenbeweging Overijssel zich in voor de bescherming van bijen....

Hoofdveld BVV Borne open voor recreatief gebruik

Borne - Ook deze zomer is het hoofdveld van BVV Borne geopend voor recreatief gebruik. Van 19 juli tot 13 augustus is er doordeweeks...

Locatie Martinuskerk: nieuwe studie herontwikkeling gestart

Losser - De Martinuskerk met bijbehorende bouwwerken aan de Kloppenstraat in Losser is al een aantal jaren niet meer in gebruik. Ontwikkelaar Ska-Pa heeft...

Eenmalige extra subsidie voor Enschedese sportverenigingen

Enschede - Het college van B&W van Enschede verstrekt, als blijk van waardering, een eenmalige subsidie aan Enschedese sportverenigingen. Het gaat om twee...

Visie op gebied Sportlaan Driene en omgeving in de maak

Hengelo - Op 9 juli jl. is een intentieovereenkomst getekend tussen de gemeente Hengelo en de ontwikkelcombinatie Leyten-Trebbe voor de ontwikkeling van een visie...