Kapelle – Volgend schooljaar (2018-2019) verhuizen vijf groepen van het reformatorisch onderwijs in de gemeente Kapelle naar ’t Kleine Honk. Het gaat om drie groepen van het speciaal onderwijs (SBO Samuël en (V)SO Eben-Haëzer) en twee groepen van de Juliana van Stolbergschool.
De gemeente Kapelle heeft van beide scholen het verzoek gekregen voor extra onderwijsruimte. De Juliana van Stolbergschool heeft een paar geleden aangegeven met ruimtegebrek te kampen. Het verzoek van het speciaal onderwijs voor extra ruimte is vorig jaar kenbaar gemaakt.
’t Kleine Honk
Voorlopig kunnen de scholen terecht in ’t Kleine Honk. De Juliana van Stolbergschool maakte al gebruik van de speelruimte in het gebouw en blijft dat doen. De twee groepen verhuisden vanaf januari 2018 naar ’t Kleine Honk. Het speciaal onderwijs had eigenlijk behoefte aan ruimte voor vier groepen, maar gaat voor de vierde groep binnen haar huidige schoolgebouw op zoek naar een oplossing. De drie groepen van het speciaal onderwijs verhuizen met ingang van het nieuwe schooljaar naar ’t Kleine Honk.
Vanwege de hoge urgentie van de huisvesting van het speciaal onderwijs hebben de scholen en Kibeo een extra tussenoplossing bedacht. Dit maakt het mogelijk dat het speciaal onderwijs met ingang van het schooljaar 2018-2019 met drie groepen in ’t Kleine Honk kan starten.
Kibeo verzocht te verhuizen
Doordat ’t Kleine Honk weer volledig in gebruik wordt genomen als schoolgebouw, heeft de gemeente Kibeo verzocht het gebouw te verlaten. De gemeente adviseert hen de kinderopvang en buitenschoolse opvang te verplaatsen naar hun locatie aan de Dijkwelseweg in Kapelle. Voor zowel Kibeo als voor de Juliana van Stolbergschool is dit om onderwijskundige en organisatorische redenen geen ideale oplossing. In overleg met de Juliana van Stolbergschool en Kibeo zal worden bekeken op welke wijze een passende oplossing kan worden gevonden. Om in de toekomst goed voorbereid te zijn op dit soort vragen, werkt de gemeente momenteel aan een lange termijn huisvestingsplan voor het onderwijs.