12.7 C
De Bilt

Week van de Toegankelijkheid in Gouda: van wegen zonder obstakels tot begrijpelijke brieven

Gouda – Anders dan de lokale supermarkt met z’n bijna onbeperkte keuzevrijheid kent een gemeente geen klanten, maar inwoners. Toch doet de gemeente Gouda er van alles aan om het inwoners bij het leveren van diensten (zoals een parkeervergunning) en het verstrekken van voorzieningen (zoals huishoudelijke hulp) zo makkelijk mogelijk te maken. Nu het de Week van de Toegankelijkheid is (tot en met 12 oktober), kruipen Goudse ambtenaren nog nadrukkelijker in de huid van inwoners dan zij normaal al doen.

Zo gaat een aantal medewerkers van de gemeente deze week in een scootmobiel een tour door de stad maken. Het doel van die tocht is om vanuit het perspectief van mensen met een hulpmiddel (zoals een scootmobiel of rollator) te testen hoe uitdagend het soms is om in Gouda van de ene naar de andere plek te komen. Bij dit initiatief werkt de gemeente samen met Scootmobielclub Gouda.

Ieders belangen afwegen

“Ik krijg weleens meldingen van bewoners in een scootmobiel en wil nu zelf ervaren hoe onze openbare ruimte wordt beleefd. Natuurlijk houden we bij het maken en uitvoeren van gemeentelijk beleid rekening met mensen met een beperking, maar praktijkervaring kan ons helpen ons nog bewuster van sommige beperkingen te zijn en daardoor nog beter ieders belangen af te wegen”, aldus een van de deelnemers.

Toegankelijkheid betekent dat iedereen, óók mensen met een beperking, volwaardig en op voet van gelijkheid kan meedoen aan de samenleving. Dat is een mensenrecht en vastgelegd in het VN-verdrag Handicap. Daarbij onderscheiden we 3 soorten toegankelijkheid: fysieke toegankelijkheid (openbare gebouwen, buitenruimte), digitale toegankelijkheid (websites, apps) en sociale toegankelijkheid (gastvrij rekening houden met wat mensen kunnen en willen). De Week van de Toegankelijkheid bestaat sinds 2000 en is een initiatief van ‘Ieder(in)’, een belangenorganisatie van en voor mensen met een beperking of chronische ziekte.

Begrijpelijke brieven van gemeente Gouda

Wat door inwoners geregeld ook als een obstakel wordt ervaren, is een brief van de gemeente. De gemeente Gouda werkt samen binnen het netwerk Direct Duidelijk en zet zich in voor begrijpelijke communicatie. Een toegankelijke en inclusieve overheid valt of staat met duidelijke en begrijpelijke taal.

Gouda werkt daarom samen met taalambassadeurs. Vanuit hun eigen ervaringen maken zij duidelijk hoe ingewikkeld het leven is als je basisvaardigheden zoals lezen, schrijven, rekenen of spreken onvoldoende beheerst. Ook tijdens deze Week van de Toegankelijkheid zullen taalambassadeurs de gemeente helpen om het bewustzijn verder te vergroten over wat ingewikkelde zinnen en vaktaal zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio