De fietsflat bij het Hoofdstation van Groningen wordt in januari 2025 verwijderd. ProRail en de aannemer hebben de ruimte nodig voor werkzaamheden: op de plek van de fietsflat komt een depot voor de opslag van de gerestaureerde monumentale stationskappen. Omdat er aan de noordkant van het Hoofdstation geen ruimte is om extra fietsenrekken bij te plaatsen, komt er een tijdelijke stalling aan de zuidkant van het station.
In de tijdelijke stalling aan de Achterweg kunnen straks ongeveer 1000 fietsen staan. De gemeente legt een nette, verharde tijdelijke fietsenstalling aan met fietsenrekken en verlichting. Het is de bedoeling dat vooral de fietsers uit het zuiden van de stad hiervan gebruik gaan maken.
Tijdelijke stalling
Vanaf de tijdelijke stalling aan de zuidzijde kunnen reizigers via de bestaande blauwe loopbrug het station bereiken. Van 16 mei tot 5 juli rijden er geen of minder treinen van en naar het Hoofdstation. In deze periode zal er bij station Groningen Europapark extra stallingsruimte zijn. Na deze treinvrije periode kunnen reizigers het station vanaf de zuidkant bereiken via de nieuwe reizigerstunnel.
Fietsflat in januari 2025 afgebroken
De tijdelijke stalling blijft totdat ook de nieuwe fietstunnel en ondergrondse fietsenstalling onder het Hoofdstation opengaan. Naar verwachting is dat in de tweede helft van 2026. Dan is er bij het Hoofdstation plaats voor 16.500 fietsen.
Met Groningen Spoorzone werken de gemeente Groningen, Provincie Groningen, ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de bereikbaarheid van Groningen. Dat doen ze door een betere OV-verbinding en een aantrekkelijker station te realiseren. Hiervoor zijn forse ingrepen nodig aan het spoor en het station. Kijk voor meer informatie op groningenspoorzone.nl
Vanaf 17 januari 2025 wordt de fietsflat afgebroken.