16 C
De Bilt

Burgerpeiling 2024: inwoners De Fryske Marren bovengemiddeld tevreden

Uit de resultaten van het onderzoek de Burgerpeiling blijkt dat inwoners van gemeente De Fryske Marren over het algemeen positief zijn over het wonen en leven in hun gemeente. In het voorjaar van 2024 heeft onderzoeksbureau Enneüs deze Burgerpeiling uitgevoerd. Via een steekproef is aan ruim 2.500 inwoners gevraagd om hun mening te geven. 583 inwoners hebben deze enquête ingevuld.

“It is moai om te sjen dat ús ynwenners sa tefreden binne mei it wenjen en libjen yn De Fryske Marren. Tegearre wurkje wy oan in noflike en feilige leefomjouwing foar elkenien”, seit wethâlder Sippy van der Meer.  

Burgerpeiling over relatie tussen inwoner en gemeente

De resultaten van de Burgerpeiling laten zien hoe inwoners de gemeente ervaren op de thema’s woon- en leefomgeving, relatie inwoner-gemeente, gemeentelijke dienstverlening, welzijn en zorg. De uitkomsten zijn vergeleken met het landelijke beeld. Inwoners van De Fryske Marren vinden het prettig wonen in hun buurt (gemiddeld cijfer 8,2, NL 7,9) en voelen zich thuis (89%, NL=84%) en zouden niet snel weggaan uit de gemeente (72%, NL =71%).

Ook de omgang met andere buurtbewoners wordt als zeer prettig ervaren (81%, NL=76%). Daarnaast is er nog steeds een hoog gevoel van veiligheid (95%, was in 2023 96%). Ten aanzien van verkeerssituaties geven inwoners aan dat er vaker onveilige verkeerssituaties voorkomen in de buurt dan vorig jaar (21%, dit was in 2023 18%).

Betere cijfers met ruimte voor verbetering

Het merendeel van de inwoners vindt hun buurt over het algemeen netjes en schoon en is tevreden over het onderhoud aan het groen (60%, was in 2023 53%, NL=40%). Meer dan de helft van de inwoners geeft aan tevreden te zijn over de begaanbaarheid van de straten en stoepen (53%, NL=45%). De zorg die de gemeente heeft voor de woon- leefomgeving krijgt dit jaar een 6,9 (vorig jaar 6,7 en het gemiddelde in Nederland 6,4). Inwoners geven de dienstverlening net als in 2023 een 6,7.

Voor deze thema’s is de inwoner gevraagd om met ideeën te komen wat hen zou kunnen helpen om het vertrouwen in de gemeente te vergroten en hun tevredenheid in de gemeente te verhogen. De digitale dienstverlening wordt beoordeeld met een 6,6 (was in 2023 6,9). Voor dit onderdeel hebben we een verbeterplan opgesteld. Dit plan is bedoeld om de digitale dienstverlening in lijn te brengen met onze doelstellingen en de landelijke cijfers.

Resultaten vergelijken met andere gemeenten

De burgerpeiling is ontwikkeld door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Zij werken met standaard vragenlijsten. Hierdoor zijn de resultaten van gemeente De Fryske Marren één op één te vergelijken met andere gemeenten en het landelijke beeld. Ook is het mogelijk om vergelijkingen te maken met peilingen in het verleden.

Het rapport is op te vragen via de website van de gemeente. Kijk voor meer informatie over de Burgerpeiling op www.defryskemarren.nl/burgerpeiling. De uitkomsten van de Burgerpeiling komen ook te staan op www.waarstaatjegemeente.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio