8.8 C
De Bilt

Betalingsachterstand? Hoorn biedt snel hulp!

Hoorn – Voorkomen dat betalingsachterstanden ontstaan en iemand schulden krijgt? Dat kan, als inwoners de signalen leren herkennen en de gemeente en andere instanties bij niet-betaalde rekeningen iets kunnen doen. Daarom tekent de gemeente Hoorn een landelijke convenant met afspraken over hulp bij betalingsachterstanden. Doel is om samen met andere instanties de signalen van inwoners met niet-betaalde rekeningen te delen en snel hulp te bieden om erger te voorkomen. Via een sms, ansichtkaartje of e-mail lezen inwoners hoe zij de deskundigen voor gratis hulp en advies kunnen bereiken.

Contact bij betalingsachterstand helpt

Wethouder Kholoud al Mobayed: ‘Contact leggen met deze groep inwoners is heel erg belangrijk. Juist omdat we weten hoe mensen reageren op geldzorgen: mensen schamen zich en durven hun zorgen niet te delen, maken post niet meer open en kunnen zo schulden opbouwen. Terwijl bij snel actie ondernemen dit is te voorkomen. Door snel in te kunnen spelen op betalingsachterstanden willen we enerzijds inwoners bewust maken van de signalen en snel maar vooral ook kortstondige hulp bieden om ergere problemen voor te zijn.’

Beginnende schulden

Sinds dit jaar zijn gemeenten wettelijk verplicht om inwoners te benaderen die niet-betaalde rekeningen hebben bij instanties, zoals woningcorporaties, zorgverzekeraars en gas-, water- en elektriciteitsbedrijven. Dit kan doordat deze instanties moeten melden wie een betalingsachterstand heeft en mogelijk beginnende schulden maakt. Gemiddeld ontvangt de gemeente nu per maand zo’n 200 meldingen van achterstanden. Door het sluiten van dit convenant kunnen de deskundigen van Team Rondkomen bij 1.Hoorn van meer instanties signalen ontvangen en inwoners helpen. De verwachting is dat bij het aansluiten van meer instanties het aantal stijgt naar zo’n 600 meldingen per maand.

Is actie altijd nodig?

Inwoners ontvangen niet bij elke achterstand een bericht. Er zijn criteria om actie te ondernemen: zoals de hoogte van de betalingsachterstanden en of het gaat om een basisbehoefte zoals huur, zorg of elektra. Zo beoordelen de deskundigen of en welke actie vanuit de gemeente nodig is. Een huisbezoek van een van de deskundigen, een telefoongesprek, ansichtkaartje of een sms met contactgegevens.

Laagdrempelige communicatie

De toon van de communicatie is laagdrempelig, vriendelijk en helder, zodat iedereen die hulp nodig heeft, ook het gevoel krijgt er niet alleen voor te staan. Bovendien is de hulp gratis. De deskundigen zijn onafhankelijk, bieden een luisterend oor. Zij geven snel advies of denken mee over een oplossing voor de betalingsachterstand. Het is niet de bedoeling om een lang hulptraject op te zetten, maar juist kort en snel hulp geven; een duwtje in de juiste richting.

Signaalpartners sluit aan!

Vooruitlopend op de wettelijke verplichting startte de gemeente vorig jaar een pilot om met Hoornse en regionale instanties hier werk van te maken. Daarbij kwamen gemiddeld 200 meldingen per maand binnen. Wethouder Al Mobayed hoopt dat meer bedrijven, zoals vrije sector en private verhuurders, aansluiten: ‘Er zijn bij schulden alleen maar verliezers. De samenwerking is een goede stap om problemen vroeg op te sporen en kennis over geld en uitgaven onder inwoners te vergroten’. Binnen de nieuwe beleidsvisie Rondkomen onderneemt de gemeente de komende jaren nog meer acties om inwoners te helpen bij een gezond financieel of schuldenvrij leven.

Vraag om hulp!

Problemen met geld worden snel groter als u niets doet. Maakt u zich zorgen over geld? Of kunt u niet op tijd uw rekeningen betalen? Bent u ondernemer of zzp’er en heeft u financiële zorgen? De gemeente kan u hierbij helpen. Neem contact op met Team Rondkomen via rondkomen@hoorn.nl of www.hoorn.nl/rondkomen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Nieuws uit deze regio