Krimpen aan den IJssel – Het is algemeen bekend dat de Algerabrug behoort tot de zogenaamde staande mast route. Dit betreft zowel recreatievaart als beroepsvaart. Een groot gedeelte van de beroepsvaart en pleziervaart kan gewoon onder de vast brug doorvaren, tenzij de stormvloedkering is gesloten natuurlijk. Het is een belangrijke vaarroute in Nederland. Het is echter ook één van de drukste routes voor verkeer.
Staande mast route
“De Staande Mastroute (SMR) is een veilige doorgaande vaarroute door Nederland, geschikt voor zeil- en motorboten met een masthoogte of een opbouw van meer dan 6 meter. De vaarroute loopt van Breskens in het zuiden via Amsterdam en het IJsselmeer tot Delfzijl in het noorden. De route biedt zo een doorgaande route door heel Nederland. De Staande Mast route wordt bevaren door zowel beroepsvaart als de recreatievaart. De route is een veilig alternatief voor de tocht buitenom over de Noordzee”, volgens de website Varen doe je samen.
Ook brugbediening Algerabrug kampt met personeelstekort
De brugbediening van de Algerabrug is in handen van Rijkswaterstaat. Ook zij kampen schijnbaar met personeelstekort waardoor sinds vanmorgen 06:00 uur tot maandag 31-07-2023, 20:00 uur, er geen bediening zal zijn van het bruggedeelte over de sluis.
Overigens zal dit voor de meeste automobilisten als muziek in de oren klinken, want de dagelijkse sluiting voor recreatieverkeer zorgen vaak voor enorme files en bijbehorende irritaties.
onvoorstelbaar dat dit juist in het hoogseizoen gebeurt. Rijkswaterstaat blokkeerde eerder de staande mast route in Groningen door slecht onderhoud. Het begint op opzet te lijken.