Tot 6 november 2024 vindt de jongerencampagne ‘geldstress’ plaats. Deze campagne richt zich op de groep van 18 tot 27 jaar met beginnende geldstress. De campagne is ontwikkeld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Geldfit. Ook de gemeente Krimpenerwaard doet mee.
Verleidingen jongeren voor aankopen
Jongeren worden steeds vaker verleid om aankopen te doen zonder direct te betalen. Dat leidt tot onoverzichtelijke betalingen en oplopende schulden. Met achteraf betalen (zoals Klarna of Riverty) koopt u nu iets, maar betaalt u pas later. Dat kan dan voelen alsof u geen geld uitgeeft. Maar de rekening komt wel.
Als u niet op tijd betaalt, kan het u veel geld kosten. Bedrijven die deze diensten aanbieden, richten hun marketingstrategieën slim op deze groep. Het gevolg is dat zij hun uitgaven vaak onderschatten, met als resultaat dat schulden zich opstapelen.
Tips
Tips om hiermee om te gaan en een ‘betaal-later-kater’ te voorkomen, kunt u vinden op Jegelddebaas.nl.